Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wybrało projekty do dofinansowania w ramach konkursu „Szybka ścieżka” dla dużych przedsiębiorstw". Jednym ze zwycięzców jest Pesa, która może otrzymać aż 19 mln złotych dofinansowania do rozwoju platformy Elf.eu, przeznaczonej na eksport.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju poinformowało o zakończeniu oceny projektów złożonych w trzeciej rundzie naboru w ramach konkursu "Szybka ścieżka". Spośród 92 wniosków do dofinansowania zostało wybranych 27 projektów. Łączna kwota dofinansowania to aż 408 milionów złotych. NCBR zaznacza, że rekomendowana kwota dofinansowania może ulec zmianie w wyniku weryfikacji dopuszczalnej wysokości pomocy przed zawarciem umowy.
Spośród wybranych projektów, jednym z najwyżej ocenionych jest projekt Pesy Bydgoszcz "Opracowanie prototypu wielonapięciowego elektrycznego pojazdu szynowego o rekonfigurowalnym składzie pasażerskim". Z całego kosztu oszacowanego na aż 42 962 779 złotych rekomendowano maksymalne dofinansowanie – 19 178 851,23 złotych. Jak dowiedział się w Pesie "Rynek Kolejowy", projekt dotyczy opracowania nowej platformy Elf.eu, przeznaczonej na eksport. Więcej na jej temat
pisaliśmy tutaj.
Bez dofinansowania dla kilku projektów transportu lądowego...
To w zasadzie jedyny projekt transportowy wybrany do dofinansowania przez NCBR. Projekty są bardzo różne, dotyczą sieci 5G (Nokia), technik produkcyjnych, opakowań, czy żywności. Wśród zwycięzców jest PKO BP czy warszawska Giełda Papierów Wartościowych. Kilka projektów z dziedziny transportu nie spełniło kryteriów lub nie uzyskało minimalnej liczby punktów – np. zgłoszony przez H. Cegielski – FPS projekt pn. "Opracowanie rodziny innowacyjnych wagonów pasażerskich z możliwością konwersji do składów push-pull – odpowiedź na rosnące potrzeby przewoźników europejskich", który miał kosztować aż 58 mln złotych.
Dofinansowania nie otrzyma również wart prawie 10 mln zł projekt "Fotel przeznaczony do pojazdów komunikacji miejskiej, o zwiększonej odporności na zabrudzenia spowodowane aktami wandalizm" zgłoszony przez Ster. Ciekawostką jest zgłoszony przez Weiss Solutions projekt "Przeprowadzenie prac B+R celem wprowadzenia na rynek innowacyjnego systemu transportu liniowego Fast Lane ONE®". Z kolei spółki z Grupy Jastrzębskiej Spółki Węglowej (JSW Innowacje, JSW Koks oraz CLPB) nie otrzymały grantu na "Opracowanie i demonstrację technologii pozyskiwania wodoru wysokiej czystości z gazu koksowniczego". Przypomnijmy, że spółka ta chce opracować
lokomotywy na wodór wspólnie z FPS i PKP Cargo, choć wodór chce też wykorzystać np. na potrzeby autobusów wodorowych [
aktualizacja: według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego, spółki JSW rozważają odwołanie od wyników konkursu).
... i lotniczego
Dofinansowania nie uzyska kilka innowacji z dziedziny lotnictwa, np. zgłoszony przez Asseco Poland "Automatyczny system cyfrowego dokumentowania miejsca zdarzenia zaistniałego w ruchu lądowym z użyciem bezzałogowych statków powietrznych", proponowany przez UTC Aerospace Systems Wrocław projekt "Opracowanie metodyki i narzędzi do prototypowania oraz produkcji części lotniczych w technologii druku przestrzennego z użyciem wybranych metalicznych stopów reaktywnych" czy zgłoszony przez Pratt & Whitney Rzeszów projekt "Modernizacja konstrukcji silników pomocniczych APU (Auxilar Power Unit) w celu poprawy parametru niezawodności".