Podczas gali Global Light Rail Awards, organizowanej w Londynie przez wydawcę brytyjskiego czasopisma „Tramways & Urban Transit”, uhonorowana została bydgoska Pesa. W silnej konkurencji – m.in. z Bombardierem, CAF i amerykańskim producentem taboru BROOKVILLE – bydgoski producent, reprezentowany przez Piotra Szarafińskiego, szefa marketingu lekkich pojazdów szynowych na rynkach zagranicznych, otrzymał dwa wyróżnienia.
W kategorii „Project of the year over 50 mln euro” [Projekt roku powyżej 50 mln euro – tłum], jurorzy, którzy w większości oglądali tramwaj Krakowiak na targach InnoTrans w Berlinie, docenili „przygotowanie projektu i budowę w relatywnie krótkim, jak na europejskie standardy czasie, zupełnie nowego pojazdu”. W uzasadnieniu podkreślono wysiłek Pesy, by tramwaje dostarczyć w terminie – nie narażając miasta na utratę dofinansowania unijnego.
Producent zmagał się ze spiętrzeniem zamówień w końcówce poprzedniej perspektywy finansowej, która musiała być rozliczona do końca 2015 r. i w efekcie dostawy odbywały się z opóźnieniem. Realizacja całego kontraktu na dostawy tramwajów powinna była zakończyć się w połowie września. W tym terminie dotarły jedynie dwa wozy.
Udało się jednak dostarczyć pozostałe pojazdy z końcem roku, by uchronić miasto od przykrych konsekwencji.
W kategorii „Outstanding Engineering Achievement” [Wybitne osiągnięcia w dziedzinie inżynierii – tłum.] Pesa została wyróżniona za rozwiązania czyniące tramwaj przyjazny pasażerom i dopasowany do specyfiki obleganego przez turystów Krakowa. Jurorzy dostrzegli m.in. przestronność wnętrza, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, systemy z zakresu IT, systemy Wi-Fi, gniazdka usb do ładowania urządzeń moblinych oraz miejsca na rowery.
Warto przypomnieć, że podczas ubiegłorocznej gali tego samego konkursu Pesa otrzymała Pierwszą Nagrodę – tytuł Dostawcy Roku w kategorii „Tramwaje”.
Krakowiak to 43 metrowy tramwaj dostarczony przez Pesę do stolicy małopolski. Pojazdy te zostały specjalnie przygotowane dla Krakowa i są najdłuższymi tramwajami w Polsce. Jednorazowo mogą przewieźć ok. 300 pasażerów. Pierwszy dotarł do MPK SA 28 czerwca a ostatni, 36 wagon został dostarczony 29 grudnia. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wydało na ten cel ponad 291 mln zł netto.