Bydgoska Pesa może mówić o wielkim sukcesie. České dráhy ogłosiły polskiego producenta zwycięzcą przetargu na spalinowe zespoły trakcyjne, których może wyprodukować aż 160. Dla Czechów Pesa zbuduje nowy pojazd. Umowę już podpisano.
Prezesi Pesy i Kolei Czeskich podpisali 26 lutego kontrakt ramowy na dostawę do 160 spalinowych zespołów trakcyjnych o wartości 2,5 mld złotych oraz umowę potwierdzającą zamówienie pierwszych 33 pojazdów za ponad 514 mln zł. Bydgoska firma dostarczy dla narodowego czeskiego przewoźnika spalinowe pojazdy nowej generacji dedykowane dla ruchu regionalnego, podobne do eksploatowanych przez CD Linków, znanych pasażerom pod nazwą RegioShark.
Chcemy dotrzymać danego władzom regionów i Pragi słowa - eksploatowane do tej pory pociągi nie spełniają już oczekiwań klientów, nie da się w nich również zainstalować systemu ETCS. Będziemy je stopniowo zastępować nowoczesnymi, komfortowymi pojazdami, które mają zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Za pierwsze 33 jednostki zapłacimy prawie 3 mld koron -powiedział Ivan Bednárik, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny ČD.
– Pierwszy etap kontraktu to zakup 33 jednostek trakcyjnych z silnikiem diesla przy finansowaniu zabezpieczonym umowami zawartymi z zamawiającymi przewozy regionalne. Poruszające się z prędkością 120 km/h niskopodłogowe pojazdy zagwarantują pasażerom szybszą, wygodniejszą i bezpieczną podróż. Od 2023 roku będą one stopniowo wprowadzane do eksploatacji w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, w Wysoczynie i Pradze – dodał Jiří Ješeta, członek zarządu Cd.
– Cieszę się, że otwieramy kolejny rozdział w relacjach CD i Pesy, zwłaszcza , że za nami lata dobrej współpracy. Eksploatowanych od 2014 roku 31 Regio Sharków było i jest naszą najlepszą wizytówką i zapewniam, że pojazdy nowej generacji będą technologicznym krokiem naprzód i zagwarantują pasażerom Ceskich Drah bezpieczeństwo i komfort. Będące wyposażone w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki klasy Stage V i wiele rozwiązań technicznych spełniających wymagające europejskie normy – podkreślił Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesy.
Wielka wygrana Pesy
Przetarg na dwuczłonowe zespoły trakcyjne Koleje Czeskie ogłosiły
po raz drugi w sierpniu 2020 roku. W szranki stanęły Pesa, Newag i hiszpański CAF (jego oferta nie spełniła warunków Čd). 26 lutego České dráhy poinformowały, że to bydgoska Pesa otrzyma kontrakt.
Koleje Czeskie na początek zamówią 33 dwuczłonowe pojazdy. Kolejne będą mogły być zamawiane w ramach prawa opcji. Zamówienia będą uzależnione od tego, w ilu regionach České dráhy pozostaną jako przewoźnik, w efekcie organizowanych przez regiony przetargów. Ale jest niemal pewne, że zamówienie będzie większe. Dostawy mogą być realizowane przez następnych 8 lat, co da Pesie sporą stabilizację.
Przypomnijmy, że w latach 2012 i 2013 Pesa z powodzeniem dostarczyła do Kolei Czeskich spalinowe Linki, które później sprzedawała w Polsce dla kilku regionów i Polregio, a także do Niemiec,
do Deutsche Bahn.
Pojazd, który Pesa będzie dostarczać państwowemu czeskiemu operatorowi, będzie w jakiejś części będzie bazował na technicznych rozwiązaniach Linka, ale otrzyma nowe elementy, m.in nowe czoło i inne jednostki napędowe. Zabierze na pokład, na miejscach siedzących, 115 pasażerów. Będzie w nich niewielka wydzielona przestrzeń pierwszej klasy. We wszystkich wejściach będzie niskopodłogowy, klimatyzowany, z miejscami dla rowerów i pasażerów z wózkami dziecięcymi i na wózkach inwalidzkich. Dla ułatwienia wejścia do wnętrza z niskich peronów w pojeździe przy drzwiach będą wysuwane stopnie. W środku będą ładowarki do urządzeń elektrycznych, ładowarki usb, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także bezprzewodowy internet.
To nie pierwszy sukces Pesy w Czechach. Bydgoski producent buduje także siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych dla prywatnego operatora RegioJet.
To także będzie nowa konstrukcja.