Jak potwierdził "Rynek Kolejowy", Pesa rozpoczęła jazdy testowe lokomotywy dwunapędowej, elektryczno-spalinowej.
To pojazd prototypowy, którego realizacja została wsparta przez NCBR. Lokomotywa dwunapędowa (potocznie zwana hybrydową) to połączenie funkcji lokomotyw pociągowych w trakcji elektrycznej i spalinowych, mająca także wszystkie zalety lokomotyw manewrowych.
List intencyjny o współpracy w dziedzinie prac badawczo–rozwojowych
został podpisany przez PKP Intercity i Pesę w 2016 roku, a stosowną umowę
parafowano rok później. Jak przyznaje producent, realizację prac wydłużyła m.in. pandemia koronawirusa. Teraz prototyp zaczął jazdy testowe w Bydgoszczy, co potwierdziła Pesa.
Projekt budowy lokomotywy dwunapędowej, nazwany „Platforma lokomotyw z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi (wielosystemowymi) układami napędowymi”, zgłoszony został przez Pesę do konkursu na dofinansowanie projektów innowacyjnych programu Innotabor, ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, i uzyskał pozytywną ocenę oraz rekomendację dofinansowania. Wybudowana w ramach realizacji umowy lokomotywa dwunapędowa stanowić będzie własność Pesy, ale po zakończeniu testów w PKP Intercity przewoźnik uzyska możliwość zakupu pojazdu, pod warunkiem spełnienia odpowiednich warunków przez producenta.
Gama Dual Power będzie osiągać do 160 km/h na silniku elektrycznym i do 120 km/h na silniku spalinowym. Moc maksymalna lokomotywy to 2800 KM. Rozwój lokomotyw z platformy Gama jest jednym z elementów
nowej strategii Pesy, o której pisaliśmy tutaj.