Podczas targów Rail Business Days w Ostrawie Pesa zaprezentowała m.in. swój najnowszy pociąg spalinowy RegioFox dla państwowego przewoźnika Ceske Drahy. Pojazd, choć krótki, oferuje wiele ciekawych udogodnień, w tym pierwszą klasę.
Jak podkreślił prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, spalinowy
pociąg RegioFox jest na ostatnim etapie uzyskiwania dopuszczeni i wkrótce powinien rozpocząć jazdy z pasażerami. To jednostka z
nowej linii Regio160 Pesy. Wagę tego kontraktu podkreśla zarezerwowane przez Pesę miejsce na wystawie taboru – przy samym wejściu do hal targowych.
Ze względu na dużą liczbę niezelktryfikowanych linii kolejowych, Czesi kontynuują zakupy pociągów napędzanych silnikiem Diesla, oczywiście spełniających wszystkie najnowsze normy emisji hałasu czy spalin. Inaczej niż w Polsce, tabor kolejowych w Czechach kupowany jest nie tylko z udziałem środków unijnych (które nie są już przyznawane dla pojazdów spalinowych), ale także za pieniądze państwowe czy samorządowe; tak też jest w tym przypadku.
Bardzo duża jest przestrzeń wielofunkcyjna dla wózków dziecięcych i rowerów; jednoślady przewozi się poziomo, przypięte pasami. Są też rozkładane miejsca siedzące. Standardem w Czechach jest duża liczba miejsc naprzeciwległych oraz gniazdka 230V i USB, stoliki i wi-fi. Bardzo przestronna jest toaleta przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przy drzwiach znalazły się przyciski do obsługi przystanków na żądanie.
Wnętrze utrzymane jest w stonowanych kolorach, fotole drugiej klasy mają ekoskórę na zagłówkach i podłokietniki między miejscami. Półki są metalowe, wiatrołapy – szklane. W krótkim, dwuczłonowym pociągu znalazło się miejsce dla 1 klasy. Są tu rozkładane (w dość małym zakresie) fotele i drewniane stoliki, i układ miejsc 2+1.
Pesa podpisała umowę na dostawy zespołów trakcyjnych 847 dla Kolei Czeskich w lutym 2022 roku. Umowa ramowa zakłada zamówienie do 160 pojazdów o łącznej wartości 2,5 mld zł. Z niej zlecono już dostawę 76 pojazdów. Czeskie koleje podkreślają niskoemisyjne silniki Rolls-Royce, które mogą wykorzystywać biopaliwo HVO (uwodniony olej roślinny). Pierwsze „Lisy“ wyjadą na tory w Pradze i regionach środkowoczeskim, południowoczeskim i pardubickim oraz na Wysoczynie. Pojazd ma europejskie systemy łączności GSM-R oraz bezpieczeństwa ETCS. Może poruszać się z maksymalną prędkością 120 km/h.