Pesa zaprezentowała grafiki zespołów trakcyjnych przystosowanych do osiągania prędkości 200 km/h. Pojazdy będą budowane dla czeskiego operatora RegioJet.
Sukces Pesy na czeskim rynku jest spory i dość zaskakujący. Kontrakty płyną z Czech
zarówno od państwowych Kolei Czeskich, jak i od ich największego konkurenta: RegioJetu. Ceske drahy zamawiają w Pesie spalinowe zespoły trakcyjne (podobnych nie miała w ofercie czeska Skoda, więc nie mogła wygrać przetargu), a RegioJet – elektryczne.
RegioJet rozpoczął flirt z Pesą od zamówienia siedmiu dwuczłonowych ezetów dla Kraju Usteckiego. Pojazdy w komplecie rozpoczęły kursowanie rok temu i na razie operator nie ma powodów do narzekań. Zespoły trakcyjne spełniają jego oczekiwania, pasażerowie mają do dyspozycji pojazdy komfortowe i nowoczesne. Co więcej – jednostki są dwunapięciowe, a więc po wygaśnięciu kontaktu z Krajem Usteckim (jeśli do tego dojdzie), będą mogły operować w dowolnym miejscu Republiki Czeskiej, nawet tam, gdzie jest inne napięcie.
Niezła opinia o produkcie sprawiła, że RegioJet podpisał w 2023 roku kontrakt na aż 18 pojazdów elektrycznych, które mają kursować na linii R9 z Pragi przez Havlíčkův Brod do Brna z zajazdem do Jihlavy. RegioJet otrzymał to zamówienie po przetargu od państwa, a chcąc być przygotowany na rozwój czeskiej sieci KDP i podwyższanie prędkości na liniach konwencjonalnych, zamówił jednostki na 200 km/h (to pierwszy raz w historii, gdy Pesa będzie budować pojazdy na 200).
7 pojazdów będzie trójczłonowych (zabiorą 200 pasażerów), 11 pojazdów 4-członowych (o pojemności 300 pasażerów). Ich jazdy nadzorowane mają rozpocząć się z końcem 2026 roku. Na wizualizacjach widzimy, że wagony pojazdów osadzone będą na dwóch wózkach (nie będzie wózków Jacobsa), oraz to, że w członach będą pojedyncze szerokie drzwi. Będzie niewielka klasa 1 z wygodnymi fotelami, a także niewielki aneks barowy.
Więcej o tym bardzo ciekawym kontrakcie
piszemy tutaj.