Pesa po raz pierwszy pokazała wnętrza dla nowego pojazdu dla czeskiego przewoźnika RegioJet. Pociągi mają kursować w Regionie Usteckim od lipca 2022 roku.
Pojazd jest dwuczłonowy, niskopodłogowy i wyposażony w wifi. Będzie kursował po czterech zelektryfikowanych liniach w Regionie Usteckim.
Pociągi są przeznaczone dla prywatnego przewoźnika RegioJet, który zapowiada uruchomienie kolejnych połączeń
dalekobieżnych w naszym kraju. Jak podkreślał prezes Pesa, Krzysztof Zdziarski, jest to pierwszy pojazd przewoźnika, który jest dostosowany do kursowania w różnych systemach napięć, w tym modelu, polskim i czeskim. Do tej pory Pesa produkowała pojazdy przeznaczone na konkretny rynek, niemiecki, czeski lub polski.
Ezet jak wagony
– Ciekawe w tym pojeździe jest to, że jego konfiguracja pozwala na wykorzystanie go zarówno jako pociąg regionalny, a także jako dalekobieżny. W obu wariantach nie ucierpi komfort pasażerów – mówił prezes Zdziarski. Wymaganiem RegioJet było to, żeby pociąg można było zrekonfigurować o dodatkowe człony w ciągu maksymalnie kilkunastu godzin w warunkach warsztatowych. Dostosowana musi być do tego cała elektronika i sterowanie w pojeździe. Wymagało to również rezygnacji z wózków wspólnych Jacobsa.
Jan Bończyk z Pesy dodał, że pierwszy pociąg z tej serii jest
aktualnie gotowy do wyjazdu do Czech na tor testowy, aby uzyskać homologację na tamtejszy rynek. W lipcu 2022 roku pociągi mają już kursować w Kraju Usteckim. To opóźnienie w stosunku do pierwotnych zapowiedzi, które mówiły o wprowadzeniu tego pojazdu do służby na przełomie 2021 i 2022 roku. Wszystko spowodowane jest pandemią.
– Warto dodać, że pojazdy są większe i szybsze niż pierwotnie zamawiane, a także mają zamontowany system ECTS, czego także nie wymagał zamawiający. Do pojazdów można dodać także dodatkowe człony, co można przeprowadzić w bazie RegioJet, bez konieczności wizyty w zakładach Pesa – dodał Bończyk.
Dziesięciolecie RegioJet
Pociągi będą kursować na 4 liniach regionalnych w Regionie Usteckim, gdzie do tej pory wykorzystywano pociągi spalinowe na liniach zelektryfikowanych. Nowe pociągi pozwolą więc wprowadzić bardziej ekologiczne rozwiązania, a przy tym podnieść komfort podróżnych, dzięki niskiej podłodze czy systemowi Wi-fi. Będą kursowały w regionalnym systemie komunikacji DUA, który integruje 20 przewoźników kolejowych, autobusowych i wodnych i pozwala na swobodne podróżowanie na jednym bilecie.
Aleš Ondrůj dyrektor sprzedaży Regiojet przyznał, że premiera pociągu zbiega się w czasie z 10-leciem kursowania pociągów przewoźnika po czeskich torach, co jest ważną i znaczącą rocznicą. Ondrůj dodał też, że liberalizacja rynku przewozów kolejowych jest bardzo ważna, bo powoduje wzrost standardu podróżowania, z czego korzystają pasażerowie, a sama konkurencja uzdrawia rynek. – Zamierzamy kontynuować naszą współpracę z firmą Pesa, ponieważ jakość ich produktów zapewnia to, że będziemy konkurencyjni przewoźnikami. Zarówno w samych Czechach, jak i w innych krajach – dodał dyrektor sprzedaży Regiojet.