Piątkowa konferencja prasowa posłów Piotra Króla i Jerzego Polaczka odbyła się w przeznaczonym dla niemieckiego przewoźnika Niedebarniemer Eisenbahn dwuczłonowym spalinowym zespole trakcyjnym Link. Pociąg od środka mogliśmy obejrzeć po raz pierwszy.
NEB zamówił 9 szt Linków we wrześniu 2013 roku, podczas targów Trako w Gdańsku. Na zamówienie składa się 7 pociągów dwuczłonowych i 2 trzyczłonowe. Większość Linków dla przewoźnika jest już gotowa. Pojazdy mogli obejrzeć zarówno posłowie PiS, którzy pojawili się u ich producenta w związku z planami powołania sejmowej grupy wspierającej polski przemysł kolejowy, jak i dziennikarze. Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz powiedział, że zakończenia badań homologacyjnych tych pojazdów można spodziewać się na przełomie marca i kwietnia. Wkrótce po tym spalinowe pociągi mają wyjechać na regionalne trasy obsługiwane przez NEB. Będą to odcinki z Berlina w kierunku wschodnim i północnym, także do polskiego Kostrzyna.
Przy okazji spotkania w Pesie zapytaliśmy też o postępy w uzyskaniu homologacji przez Deutche Bahn, które także zamówiło w Pesie Linki.
– Pod koniec 2015 i w styczniu 2016 roku Linki dla DB były w Żmigrodzie na jazdach testowych, odbyły się tam testy napędu i hamulców. Niebawem będzie przechodził testy z udziałem pracowników DB Systemtechnik, po czym zostanie poddany badaniom stabilności jazdy, także w trakcji wielokrotnej. Wszystkie etapy przygotowujące do homologacji potrafią do września. Od września będą przeprowadzone jazdy wielokrotne – powiedział Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.
Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji