PKP Intercity podpisało z Pesą umowę na dostawę 16 lokomotyw elektryczno-spalinowych wraz z utrzymaniem. To pierwsza taka inwestycja w historii spółki.
Przetarg na dostawę 16 lokomotyw elektryczno-spalinowych (tzw. hybrydowych) PKP Intercity
rozstrzygnęło przed dwoma tygodniami. Postępowanie trwało długo –
od stycznia; nieoficjalnie wiadomo, że z powodu braku środków KPO przewoźnik ma problemy ze sfinansowaniem projektów.
Warta ponad pół miliarda złotychUmowa podpisana przez PKP Intercity z bydgoskim producentem obejmuje dostawę pojazdów elektrycznych o maksymalnej prędkości 160 km/h i spalinowych o prędkości do 120 km/h. Ponadto kontrakt obejmuje świadczenie usług ich utrzymania przez co najmniej 60 miesięcy, a także naprawy gwarancyjne. Wartość całego kontraktu to aż 555 milionów złotych.
– Podpisana dzisiaj umowa na zakup 16 nowych lokomotyw hybrydowych to duży krok w dalszym wzmacnianiu naszego parku taborowego. Będą to pierwsze tego typu pojazdy we flocie PKP Intercity i znacząco zwiększą one nasze możliwości eksploatacyjne. Inwestujemy w różne typy lokomotyw, aby jak najlepiej wykorzystywać możliwości sieci kolejowej w Polsce – stwierdził Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Umowa zakłada dostawy wszystkich pojazdów w terminie do 48 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego musi być zrealizowana nie później niż w terminie 30 miesięcy. PKP Intercity planuje w pierwszej kolejności 6-miesięczną eksploatację obserwowaną pierwszego pojazdu. Na tej podstawie możliwe będzie wprowadzenie ewentualnych poprawek technicznych i udoskonaleń przed odbiorem kolejnych pojazdów.
- Bardzo nas cieszy, że po raz kolejny zostaliśmy obdarzeni zaufaniem przez PKP Intercity i będziemy realizować następne zamówienie dla narodowego przewoźnika. Nasza dotychczasowa współpraca pokazuje, że wykonywane przez nas produkty oraz usługi cechuje wysoka jakość – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
- Ta umowa, to kolejne potwierdzenie pozytywnych zmian jakie zaszły w PESA. Spółka się rozwija, oferuje przewoźnikom nowoczesne produkty, zdobywa kolejne rynki. Dzięki temu mieszkańcy Bydgoszczy i regionu mają pracę, a kilkaset kujawsko - pomorskich firm zamówienia na dostawy komponentów i usług dla PESA - podkreślił obecny na uroczystości bydgoski poseł PiS Piotr Król.
O szczegółach technicznych zamówienia
pisaliśmy tutaj. Warto dodać, że Pesa ma już
funkcjonujący prototyp lokomotyw, które dostarczy przewoźnikowi.
Rozwój współpracy PKP Intercity z Pesą Bydgoszcz
Jak czytamy w komunikacie podpisana umowa to kolejny już przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. W ramach realizowanej strategii inwestycyjnej PKP Intercity obydwie spółki podpisały już umowy o łącznej wartości 2,95 mld zł brutto.
W ubiegłym miesiącu, podczas Targów INNOTRANS, spółki podpisały warty 376 mln zł brutto kontrakt nanaprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A.W ramach realizowanych obecnie umów, narodowy przewoźnik odebrał już od PESY 116 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą na piątym poziomie utrzymania. Do parku taborowego spółki dołączy jeszcze 9 takich pojazdów. Zakończenie ich odbiorów, zgodnie z zapisami umowy, planowane jest w drugim kwartale 2023 roku, a wartość całego kontraktu wynosi 540,4 mln zł brutto.
W bydgoskich i mińskich zakładach modernizowane są również składy ED74. Do tej pory spółka odebrała 8 z 14 pojazdów. Wartość całego zamówienia wynosi 275 mln zł brutto, a ostatni zmodernizowany pojazd trafi do PKP Intercity w 2023 roku. Pod koniec 2020 roku PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Tym samym zrealizowana została warta blisko 470 mln zł brutto umowa. Z nowoczesnych wagonów korzystają pasażerowie w całej Polsce. Podobnie jak z wielofunkcyjnych wagonów COMBO.