Nikogo nie trzeba przekonywać, że za nami wyjątkowo trudny rok. Pesa Bydgoszcz zapewnia, że wyszła z niego mocniejsza finansowo, technologicznie i produkcyjnie. Według wstępnych, niezaudytowanych jeszcze danych, spółka osiągnęła w nim dodatni wynik EBITDA.
Dwa ostatnie lata nie były łatwe dla Pesy. W 2019 roku
producent zmagał się z problemami dotyczącymi płynności finansowej, a pod koniec roku nieoczekiwanie umowę na dostawę nowych pociągów, z których jeden był już praktycznie gotowy,
wypowiedziała warszawska Szybka Kolej Miejska. Na początku 2020 roku prezes Krzysztof Zdziarski
informował, że spółka „wychodzi z wirażu”. W marcu w całą gospodarkę w Polsce uderzył jednak koronawirus. Jak z tą sytuacją poradziła sobie Pesa?
Spółka zapewnia, że w 2021 r. wchodzi w znacznie lepszej kondycji, co jest efektem wprowadzonych wcześniej zmian. Pesa ma zapewnioną płynność finansową, realizuje swoje zobowiązania i ma zabezpieczyła odpowiednie środki na produkcję. Analizy finansowe wskazują na to, że zamknie rok finansowy z dodatnim wskaźnikiem EBIDTA. Dobry wynik to efekt zarówno zamknięcia kilku kluczowych kontraktów, jak również pozyskanie kolejnych zamówień do portfela na lata 2021 i 2022.
Ukończenie historycznego kontraktu z DB
W ubiegłym roku firma ukończyła słynny kontrakt z Deutsche Bahn, przekazując zamawiającemu ostatnie 27 z 72 pojazdów Link. Największy kontrakt zagraniczny w historii bydgoskiego producenta był jednym ze źródeł jej kłopotów, ale Pesa podkreśla też wagę zyskanego w ten trudny sposób doświadczenia na bardzo wymagającym niemieckim rynku. W 2020 trwały również dostawy do Włoch – dziesięć pociągów ATR zostało dostarczonych na Sardynię, część drogi przebywając statkiem. Do zamknięcia tego zamówienia Pesie pozostały cztery pojazdy.
Pesa dostarczyła również trzy z sześciu pojazdów 760M dla Kolei Białoruskich. Dostarczone pojazdy są pierwszymi sześcioczłonowymi spalinowymi zespołami trakcyjnymi kursującymi po szerokim torze. Zamknięty został również kontrakt na dostawę 95 wagonów typu 111A-20 (ze 125) dla PKP Intercity. Kolejne zrealizowane kontrakty to dostawa ostatnich 11 z 13 pozostałych tramwajów Swing zamówionych przez Sofię oraz 10 tramwajów dla Częstochowy.
Wśród kontraktów realizowanych na bieżąco i zgodnie z planem są również 2 tramwaje dla Kijowa z dziesięciu zamówionych, przekazanie na Śląsk 17 z 40 (zamawiający wykorzystał opcję 5 dodatkowych pojazdów) oraz realizacja zamówienia na 27 tramwajów dla Gdańska. Jeśli chodzi o pojazdy trakcyjne, w ramach realizowanych kontraktów, Pesa Bydgoszcz przekazała 20 wagonów mix typu 141A-20 z zakontraktowanych 34 sztuk. Spółka wykonała również 8 Elfów 2 – 6 zostało przekazanych Kolejom Wielkopolskim oraz 2 Kolejom Śląskim. Z zakładów Pesy wyjechało również 11 lokomotyw Gama 111Ed.
Czternaście kontraktów w portfelu
Obecnie w portfelu zamówień znajduje się aż 14 kontraktów. Jeśli chodzi o umowy na tramwaje, Pesa realizuje zamówienia dla kontrahentów z rumuńskiego miasta Jassy (16 pojazdów typu Swing), do Kijowa dostarczy ostatnie 7 z 10 pojazdów, a kolejne 18 tramwajów Twist pojedzie na Śląsk. Tramwaje produkcji Pesy Bydgoszcz trafią również do Gdańska (3 Jazzy) oraz Torunia (5 Swingów).
Nowe zespoły trakcyjne produkcji bydgoskiej spółki trafią do Kolei Małopolskich (4 Elfy 2), zaś w Wielkopolsce firma zrealizuje zamówienie na ostatniego Elfa 2 z pięciu z opcją zakupu dodatkowych dwóch pojazdów. W ramach współpracy z Kolejami Dolnośląskimi Pesa Bydgoszcz dostarczy 5 Elfów 2 z opcją zakupu kolejnych 20 pociągów. W ramach pozostałych kontraktów spółka wykona 26 wagonów typu 141A-20, 60 sztuk wagonów 111A-30 Combo oraz 125 bezprzedziałowych wagonów 2 klasy. Do zamawiających trafi także 12 lokomotyw Gama 111Ed. Łącznie w portfelu zamówień prawie połowa dzisiejszej sprzedaży Pesy to eksport. Producent planuje dalej rozwijać swoją obecność na zagranicznych rynkach, na których już jest obecny (m.in. Czechy, Słowacja i Rumunia), korzystając z już posiadanego doświadczenia i wiedzy.