Pesa bardzo intensywnie przygotowuje nową linię produktową. Jedną z lokomotyw jej biznesu ma być – a jakże – lokomotywa. Nowa Gama 2 zostanie wkrótce zaoferowana przewoźnikom polskim i zagranicznym.
Pierwsza nowoczesna lokomotywa Pesy zadebiutowała na torach w 2012 roku. Nazwę Gama dla platformy
wybrano w konkursie zorganizowanym wspólnie przez “Rynek Kolejowy” i producenta taboru. Bydgoska firma sprzedała do dziś 60 lokomotyw.
Projekt i wyposażenie Gamy były stale rozwijane przez kolejne lata – pojawiła się m.in. wersja spalinowa, Gama Maraton z silnikiem dojazdowym do obsługi bocznic czy
ostatnio lokomotywa spalinowo-elektryczna. Jednocześnie montowane są coraz nowsze podzespoły. W związku z tym producent podjął decyzję o zebraniu i zunifikowaniu wszystkich zebranych doświadczeń w nową, rozwojową wersję o nazwie Gama 2.
– Lokomotywy Gama sprawują się dobrze, ale jednak część zastosowanych w niej rozwiązań ma już 10 lat. To dużo czasu w technologii. Dlatego zdecydowaliśmy się na otwarcie nowej platformy Gama 2 – mówi Jacek Konop, wiceprezes Pesy ds. technicznych. Producent jest już gotowy do zaoferowania przewoźnikom nowej lokomotywy w przetargach –o ile wymagany czas dostawy na to pozwoli, tabor będzie wymagał bowiem nowego dokumentu dopuszczającego do ruchu. – Nie rezygnujemy z oferowania Gamy 1 w postępowaniach o krótszym czasie dostawy – zastrzega Konop.
Głównym celem Pesy przy tworzeniu Gamy 2 była unifikacja stosowanych rozwiązań, co ułatwia zarówno produkcję jak i serwis. Producent chce również podnosić prędkość maksymalną swojego taboru – nowe Gamy mają się rozpędzać do 200 km/h. Producent chce wyjść też na rynki zagraniczne dzięki zastosowaniu kilku systemów napięcia. Oferowana będzie też wersja spalinowa oraz dwutrakcyjna, spalinowo-elektryczna (tzw. hybrydowa).
Jak pisaliśmy niedawno, Pesa jest
bliska wygrania przetargu na lokomotywy tego ostatniego typu dla PKP Intercity. – W tym wypadku będzie to pierwsza wersja Gamy, zbliżona do
testowanego właśnie prototypu – tłumaczy Jacek Konop.