Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa Mińsk Mazowiecki zmodernizuje ED72 dla Polregio

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
12-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa Mińsk Mazowiecki zmodernizuje ED72 dla Polregio
fot. Grzegorz W. Tężycki (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
W ramach umowy o wartości brutto ponad 153 mln zł Pesa Mińsk Mazowiecki zrealizuje naprawę na poziomie utrzymania P5 wraz z modernizacją siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ED72. Tym samym już wkrótce niemal wszystkie pojazdy tej serii zostaną zmodernizowane.

Najdłużej produkowanymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi w Polsce były pojazdy serii EN57, które powstawały we wrocławskim Pafawagu w latach 1962-1993. Na bazie tej konstrukcji powstało kilka innych serii, na przykład zakupione z myślą o obsłudze ruchu dalekobieżnego ED72, czteroczłonowe EZT, które zostały dostarczone w latach 1993-1997. Podobnie jak jednostki EN71, będące de facto czteroczłonową wersją EN57, także ED72 składają się z dwóch członów członów sterowniczych i znajdujących się w środku składu dwóch członów silnikowych. Łatwo rozpoznać po charakterystycznym wyglądzie ściany czołowej, zbliżonym do EW58 i ostatnich wyprodukowanych EN57 od numeru 1900 wzwyż, a także pantografach połówkowych.

Fakt, iż jeszcze w latach 90. w Polsce zamawiano dość archaiczne pod względem konstrukcyjnym jednostki z rozruchem oporowym, jest sam w sobie dosyć dobitnym świadectwem głębokiego kryzysu, jaki przechodziła polska kolej w tym okresie. Zmiany w stosunku do EN57 oprócz wydłużenia o jeden człon objęły głównie wyposażenie wnętrza, w którym przed modernizacjami znajdowały się bardzo wygodne fotele, zwłaszcza w przedziałach 1. klasy, w których na podłodze znalazła się także wykładzina. Zastosowano ponadto indywidualne przyciski do otwierania drzwi, czy też elektroniczne tablice kierunkowe. W 2011 roku zmodernizowano pierwsze 2 jednostki, zakupione przez województwa śląskie i świętokrzyskie.

Rok później 4 przejęte od ówczesnych Przewozów Regionalnych pojazdy postanowiło zmodernizować województwo kujawsko-pomorskie. Z kolei w latach 2017-2018 kolejnych 6 jednostek zmodernizowało Polregio, które zyskały zupełnie inną ścianę czołową niż inne zmodernizowane EN57 i ich pochodne, budzącą skojarzenia z jednostkami Acatus II i Acatus Plus produkcji Pesy Bydgoszcz. Tym samym ostało się już tylko 8 niezmodernizowanych EN57. Już wkrótce ten stan rzeczy ulegnie zmianie. Polregio zawarło bowiem umowę z Pesą Mińsk Mazowiecki na wykonanie naprawy na poziomie utrzymania P5 wraz z modernizacją 7 jednostek.

Wartość zawartej w dniu 30 stycznia bieżącego roku umowy opiewa na ponad 153 mln zł w ujęciu brutto. Pesa Mińsk Mazowiecki był jedynym podmiotem, który złożył ofertę w przetargu. Warto dodać, że spółka ta, funkcjonująca w przeszłości pod nazwą ZNTK Mińsk Mazowiecki, wykonała w przeszłości wszystkie poprzednie modernizacje EZT serii ED72. Dostawa wszystkich 7 jednostek ma zostać zakończona do 30 września 2026 roku, przy czym pierwszych 5 pojazdów ma zostać dostarczonych już w bieżącym roku do dnia 30 listopada.

Podobnie jak w przypadku innych modernizowanych EN57 i pochodnych wraz z wymianą silników na asynchroniczne, maksymalna prędkość eksploatacyjna wzrośnie ze 110 km/h do 120 km/h, zaś przyspieszenie rozruchu do 40 km/h wyniesie 0,8-1,1 m/s2. W jednostkach znajdzie się co najmniej 210 stałych i co najmniej 8 rozkładanych miejsc siedzących (w przypadku stałych zarówno w układzie naprzeciwległym, jak i rzędowym), a także toaleta dostępna dla osób niepełnosprawnych i urządzenie umożliwiające im wjazd do pociągu. Pojawią się także klimatyzacja, system dynamicznej informacji pasażerskiej. gniazdka 230 V i złącza USB oraz defibrylator AED. Kolorystyka pojazdów, zarówno z zewnątrz, jak i w przestrzeni pasażerskiej, nie będzie odbiegać od innych zmodernizowanych i nowych pojazdów Polregio, dostarczonych w ostatnich latach.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ex-zachodniopomorskie EN57AL już w barwach Kolei Małopolskich

Biznes

Ex-zachodniopomorskie EN57AL już w barwach Kolei Małopolskich

Mikołaj Kobryński 06 lutego 2025

Jakie będą nowe elektrowozy Stadlera dla LTG Cargo?

Tabor i technika

Jakie będą nowe elektrowozy Stadlera dla LTG Cargo?

Mikołaj Kobryński 05 lutego 2025

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

Tabor i technika

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

inf. pras. KM, oprac. ms. 04 lipca 2024

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Hiszpania: Alstom pokazał wizualizacje nowych jednostek Coradia Stream

Tabor i technika

Zobacz również:

Ex-zachodniopomorskie EN57AL już w barwach Kolei Małopolskich

Biznes

Ex-zachodniopomorskie EN57AL już w barwach Kolei Małopolskich

Mikołaj Kobryński 06 lutego 2025

Jakie będą nowe elektrowozy Stadlera dla LTG Cargo?

Tabor i technika

Jakie będą nowe elektrowozy Stadlera dla LTG Cargo?

Mikołaj Kobryński 05 lutego 2025

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

Tabor i technika

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

inf. pras. KM, oprac. ms. 04 lipca 2024

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Hiszpania: Alstom pokazał wizualizacje nowych jednostek Coradia Stream

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5