Pesa ugruntowała swoją pozycję na rynku czeskim. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", polski producent ma umowę ramową z prywatnym przewoźnikiem RegioJet na 30 pojazdów. Ruszyło pierwsze zamówienie – na siedem pociągów do obsługi kolei miejskiej w Pradze.
Umowa Pesy i RegioJet, o której informują dziś czeskie media, została podpisana jakiś czas temu. Według informacji "Rynku Kolejowego" chodzi o umowę ramową na 30 elektrycznych, dwusystemowych zespołów trakcyjnych. Producent ma już pierwsze zamówienie wykonawcze z tej umowy – na siedem pociągów trójczłonowych do obsługi kolei miejskiej w Pradze.
Zamówione przez RegioJet pojazdy będą tożsame z tymi, które czeski przewoźnik
zamówił w marcu 2019 roku. To nietypowe pociągi, bo na wyraźne życzenie RegioJet można w krótkim czasie zmienić ich konfigurację, dodając dodatkowe człony. Dlatego producent nie spodziewa się problemów z dopuszczaniem do ruchu kolejnych składów różnej długości.
Obecnie testowane dwuczłonowe jednostki mają pojawić się na torach do końca roku.
Nowy kontrakt wykonawczy na siedem jednostek trójczłonowych, wart miliard koron (prawie 200 mln zł) ma zostać zrealizowany do połowy 2025 roku. Na testy eksploatacyjne z pasażerami pociągi wyjadą jednak wcześniej – już w grudniu 2024 roku. Jak
informuje portal Zdopravy, pociągi będą miały m. in. system ETCS i przedział pierwszej klasy. Łącznie pomieszczą po 240 pasażerów.
RegioJet ma kontrakt na obsługę dwóch praskich linii miejskich S49 i S61 na 15 lat za 162 mln koron rocznie. Pokonał ceną Koleje Czeskie CD i Arrivę.
Linia S61 to kompletnie nowa linia miejskiej kolei –
jest obecnie w budowie. Pociągi pojadą na trasie Vršovice – Zahradní Město – Depot Hostivař – Běchovice.