W niedzielę, 11 grudnia, w dniu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy 2022/2023, w Regionie Usti Regio Jet z powodzeniem uruchomił na wybranych liniach pierwsze połączenia obsługiwane niskopodłogowymi, nowymi pojazdami Pesa 654.
Po wydaniu decyzji przez Czeski Urząd Kolejowy o dopuszczeniu do ruchu pierwsi pasażerowie mogli podróżować nowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Pesa RegioJet 654 na liniach z Usti nad Łabą do Děčína i Mostu przez Úpořiny.
– Trzy jednostki serii 654 od niedzieli zostały oddane do eksploatacji próbnej z pasażerami. Pociągi kursują między Děčínem a Ústí nad Labem, inne zaczęły kursować na linii U5 z Ústí nad Łabą do Bíliny i Mostu. Nowe jednostki będą kursować również w dni powszednie. Pełna obsługa wszystkich jednostek rozpocznie się pod koniec stycznia przyszłego roku, kiedy przeszkolimy wszystkich maszynistów – powiedział Jakub Svoboda, dyrektor wykonawczy transportu kolejowego RegioJet.
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla RegioJet zostały wyprodukowane w zakładach Pesa w Bydgoszczy. Całkowita wartość kontraktu to ponad pół miliarda CZK. To najnowocześniejsze pojazdy wyprodukowane przez polskiego producenta.
– Mamy świadomość, że to historyczny moment nie tylko dla Pesy, ale dla całego polskiego przemysłu kolejowego. Regio Jet 654 to pierwszy w historii wyprodukowany w Polsce i dopuszczony do eksploatacji z pasażerami dwusystemowy, czyli zasilany prądem stałym lub zmiennym, nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny. Pojazdy Pesa wożą pasażerów w kilkunastu krajach Europy, Czechy to ważny dla naszego rozwoju rynek. Chciałbym podziękować RegioJet za dotychczasową współpracę i jestem przekonany, że będzie się ona rozwijać w przyszłości nie tylko w Czechach, ale także w innych krajach europejskich – podkreślił Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.
Elfy.eu to dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne z zasilaniem z prądu stałego i przemiennego, dopuszczone do prędkości 160 km/h (w Czechach są dwa te systemy). Oprócz krajowego systemu sterowania pojazd wyposażony jest również w europejski system sterowania ETCS. Są przystosowane do przewozu osób z ograniczoną mobilnością, mają 154 miejsca siedzące, klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka czy miejsce do przewozu wózków dziecięcych i rowerów.
– Jednostka 654 to najnowocześniejszy pojazd w portfolio Pesa. Jego projekt to suma naszych dotychczasowych doświadczeń i innowacyjnych rozwiązań. Mimo że Region Ustecki tego nie oczekiwał, Pesa 654-954, które zbudowaliśmy na oddzielnych wózkach, mogą jeździć z prędkością do 160 km/h, zostały dodatkowo wyposażone w system ETCS i hamulec szynowy, więc RegioJet będzie woził pasażerów pojazdami spełniającymi wysokie europejskie standardy i zapewniającymi komfort i bezpieczeństwo podróży” –dodał Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków zagranicznych Pesy.
Pierwszy kontrakt Pesa z RegoJet został podpisany w 2019 i obejmował dostawę siedmiu pojazdów dwuczłonowych. We wrześniu 2022 podpisano umowę na dostawę kolejnych siedmiu, tym razem trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a współpraca między polską firmą a czeskim prywatnym przewoźnikiem ma być rozszerzana o kolejne zamówienia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.