O dostawę taboru dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej ubiegają się dwaj najwięksi krajowi producenci. Zamówienie obejmuje 4 EZT, ale z opcją na aż 20 kolejnych. Trzyczłonowe pojazdy mają mieć parametry zbliżone do eksploatowanych od 2018 r. Impulsów 36WEd.
Oferty złożyły dwie firmy: Pesa (140 170 800 zł za zamówienie podstawowe, 700 854 000 zł za dodatkowe) i Newag (podstawowe – 166 050 000 zł, dodatkowe – 830 250 000 zł). Należy jednak pamiętać, że cena nie jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia: waga tego kryterium to 70%. Po 15% oferenci mogą otrzymać za współczynnik efektywności kosztowej i za wydłużenie cyklu przeglądów P1.
Obie oferty droższe, niż kosztorys
Kwota, jaką ŁKA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia podstawowego, to 116 199 000 zł. Obie złożone propozycje przekraczają więc kosztorys. Dostawa taboru miała – według założeń zamawiającego – kosztować maksymalnie 76 470 000 zł, a jego utrzymanie – 39 729 000 zł.
Prawo opcji zostało bardzo rozbudowane. ŁKA zastrzegła sobie możliwość zamówienia aż 20 dodatkowych EZT – zamówienie dodatkowe może być zatem aż pięciokrotnie większe od podstawowego. – Zamówienie podstawowe obejmuje zakup 4 jednostek, ponieważ na tyle sztuk zapewnione jest (na dzień dzisiejszy) źródło finansowania: środki w ramach Rządowego Funduszu „Polski Ład” – Programu Inwestycji Strategicznych – wyjaśniła nam w lipcu rzecznik ŁKA Joanna Osińska. Jeśli pojawią się dodatkowe środki, spółka będzie mogła zamówić kolejne partie pojazdów bez konieczności ogłaszania nowego przetargu – jedynie na podstawie złożonego do wykonawcy oświadczenia.
Parametry jak w posiadanych Impulsach
Najważniejsze parametry nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przypominają zamówione w 2016 r. Impulsy 3 produkcji Newagu. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego chce kupić trzyczłonowe pojazdy o prędkości maksymalnej 160 km/h. Nowe EZT mają być pojazdami o długości maksymalnie 65 m i masie własnej nie większej, niż 110 t. Konstrukcja pudła ma zostać wykonana z aluminium lub stali o co najmniej 15-letnim okresie odporności na korozję. Pojemność musi wynosić co najmniej 300 osób (przy założeniu gęstości 4 osób na metr kwadratowy), w tym 160 na miejscach siedzących.
Podłoga przy drzwiach wejściowych musi znajdować się na wysokości 76 cm nad główką szyny. Co najmniej 70% powierzchni wnętrza musi stanowić strefa niskiej podłogi (dopuszcza się zastosowanie pochylni). W każdym pojeździe ma znajdować się jedna kabina WC. Miejsca do przewozu osób na wózkach inwalidzkich (co najmniej 2), rowerów (co najmniej 5 sztuk, w tym 3 na wieszakach) oraz innych większych bagaży powinny znajdować się w pobliżu czoła jednostki. Przewidziano też strefę dla rodzin z dziećmi (ze specjalnym stolikiem do gier z obracającą się kostką).
Wyposażenie – współczesny standard
Konieczna będzie instalacja systemu ETCS poziomu 2. Obowiązkowym wyposażeniem będzie też, między innymi, klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny maszynisty, system monitoringu CCTV, router WiFi, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, system automatycznego zliczania pasażerów, wysuwane stopnie i defibrylatory. W każdym EZT ma znaleźć się automat do sprzedaży biletów, a także dwa kasowniki do biletów papierowych lokalnego transportu zbiorowego.
Deklarowany cel inwestycji to stworzenie
zintegrowanej sieci połączeń kolejowo-autobusowych w województwie łódzkim. Niedawno pisaliśmy o
przetargu UMWŁ na 20 autobusów niskoemisyjnych, również przeznaczonych dla ŁKA. Samorząd regionu chce też likwidować wykluczenie komunikacyjne, zwiększając kolejową ofertę przewozową.