Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Pesa i Newag złożą wspólną ofertę w przetargu na piętrowe składy dla PKP Intercity.
PKP Intercity
prowadzi wieloetapowy przetarg na aż 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi i ich utrzymaniem. To największe postępowanie w historii spółki. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", najwięksi polscy producenci taboru – Newagu i Pesa – złożyły wspólny wniosek o udział w postępowaniu.
Potwierdza to komunikat giełdowy spółki Newag. Informuje się w nim, że Newag i Pesa zawarły umowę konsorcjum i złożyły wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez PKP Intercity. Utworzenie przez strony konsorcjum nie konstytuuje spółki cywilnej lub odrębnego podmiotu prawa, a ponadto jest ograniczone do postępowania i realizacji zamówienia – podkreślono. W komunikacie Pesy czytamy z kolei, że zespoły obu firm w ramach dialogu technicznego rozpoczęły wspólne prace nad piętrowym pojazdem dedykowanym dla PKP Intercity. Przewoźnik
chce w nim zastosować nowatorskie rozwiązania.
Jedno z największych zamówień na polskiej kolei
– Wspólnie z prezesem Pesy doszliśmy do wniosku że indywidualne złożenie oferty przez Pesę czy też Newag jest obarczone ogromnym ryzykiem niewykonania zamówienia w terminie – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" prezes Newagu Zbigniew Konieczek. Jak podkreślił, musi ono zostać zakończone w I kwartale 2026 roku. – W tym czasie należy dostarczyć kilkaset wagonów oraz lokomotywy i wagony sterownicze. Dlatego jedynym rozwiązaniem było wspólne złożenie wniosku o udział w przetargu jako konsorcjum – dodał prezes Newagu.
- „ Jesteśmy przekonani, że dzięki doświadczeniom zebranym do tej pory przez nasze zespoły możemy razem zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który może być konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich - powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.
Na razie PKP Intercity prowadzi pierwszy z
siedmiu etapów postępowania. Niedawno po raz kolejny
przesunięto termin składania wniosków o udział w przetargu. Następnie wnioski zostaną przeanalizowane i wybrane firmy zostaną zaproszone do udziału w dialogu konkurencyjnym. Ma on się zakończyć
złożeniem ofert przed końcem bieżącego roku.
Historyczna współpraca polskich producentów
Na razie nie wiadomo, jak będzie wyglądał techniczny podział prac w konsorcjum Pesy i Newagu, choć warto przypomnieć, że Newag dostarczył już
lokomotywy elektryczne Griffin dla PKP Intercity, a z kolei Pesa ma doświadczenie w budowie
wagonów piętrowych dla Kolei Mazowieckich. Wymagania techniczne PKP Intercity
opisaliśmy tutaj.
Pesa i Newag to od lat najwięksi polscy producenci taboru. Współpraca pomiędzy nimi, jeśli w ogóle się odbywała to incydentalnie, w pojedynczych przetargach na utrzymanie taboru. W dostawach nowych jednostek producenci zawsze konkurowali. – Przede wszystkim cieszę się z historycznego momentu, jakim jest nawiązanie tak bliskiej współpracy pomiędzy dwoma krajowymi producentami taboru. Zamówienie PKP Intercity jest sporym wyzwaniem i finansowym, i technicznym, zatem łączenie sił wobec konsolidacji światowej branży producenckiej jest logicznym krokiem – skomentował Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum.