Pesa i Newag ponownie wystartują wspólnie w przetargu. Celem jest największe zamówienie w historii PKP Intercity - na 38 piętrowych siedmiowagonowych zestawów push-pull i 45 lokomotyw. Trwa drugi przetarg w tej sprawie.
W lipcu tego roku, po wielu miesiącach wahań, PKP Intercity unieważniło przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych zestawów piętrowych push-pull wraz z 45 dwusystemowymi lokomotywami elektrycznymi. Jedyna oferta, złożona przez konsorcjum Pesa Bydgoszcz – Newag, skokowo przekraczała budżet zamawiającego.
Konsorcjum złożyło ofertę o wartości 7,824 mld zł brutto, podczas gdy budżet zamawiającego wynosił 5,412 mld zł.
Drugi przetarg PKP Intercity korzystniejszy dla producentów
Samo złożenie wspólnej oferty przez odwiecznych rywali było
jednak bardzo interesującym i ważnym wydarzeniem na Polskim rynku. Zdaniem części komentatorów, takie wspólne działanie może być też pierwszym krokiem do
ewentualnej fuzji przedsiębiorstw, która wciąż nie jest wykluczona.
W sierpniu tego roku PKP Intercity ponownie rozpisało przetarg na 38 piętrowych siedmiowagonowych zestawów push-pull i 45 wagonów.
Zajrzeliśmy do specyfikacji tego zamówienia. Najistotniejszą różnicą jest to, że zmieniły się terminy wykonania pojazdów. Znacząco na korzyść dostawców zmieniono też sposób zapłaty za zamówienie - co wyjątkowe na rynku, płatności będą wykonywane już na etapie produkcji, de facto kredytując budowę pojazdów.
Pesa i Newag podpisały nową umowę konsorcjum na Trako Dzisiaj (21 września), ostatniego dnia targów Trako Pesa i Newag podpisały umowę powołującą kolejne konsorcjum, w celu startu w nowym przetargu PKP Intercity. - To historyczny moment - powiedział prezes Newagu Zbigniew Konieczek.
Podobnie jak poprzednio, Pesa zajmie się budową wagonów piętrowych i sterowniczych; będzie też liderem projektu. Newag dostarczy za to nowoczesne lokomotywy.