Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Urząd Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Elfa 2 dla województwa Wielkopolskiego. Pesa może zatem rozpocząć przekazywanie nowoczesnych pojazdów. Koleje Wielkopolskie pierwszy z kursów z pasażerami chcą uruchomić już 19 września.
Aktualizacja: Pojazd pojedzie z pasażerami
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy" 17 września, po uprzednim uzyskaniu dopuszczeń do ruchu, Elfy 2 zaczęły przechodzić odbiory operatora, którym są Koleje Wielkopolskie.
– Potwierdzam, że pięć pojazdów jest przejmowanych formalnie przez Koleje Wielkopolskie. 19 września pierwsze Elfy 2 w barwach Kolei Wielkopolskich mają zabrać na pokład pierwszych pasażerów w ruchu rozkładowym – powiedział Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy.
Pięć ezetów czeka na pasażerówZezwolenie dla pojazdu zgodnego z normami TSI wydano bezterminowo dla pojazdu 48WE 001 12 września. Jak podaje "RK" szef zespołu PR Pesy Maciej Grześkowiak, pięć jednostek jest już wyprodukowanych i po odbiorach wewnętrznych.
Jeden z nich zostanie zaprezentowany na targach Trako. – Dostawy pozostałych planujemy w październiku i listopadzie – informuje.
Województwo wielkopolskie
podpisało z Pesą Bydgoszcz umowę na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf2 w sierpniu 2017 roku. Od czasu podpisania umowy
doszło do zmiany przepisów w zakresie systemu ERTMS. Kontrakt jest wart 193,5 mln zł netto.
Po pierwsze bezpieczeństwo
– Pesa, korzystając ze zdobytych doświadczeń i słuchając potrzeb klientów – wyprodukowała kilka serii elektrycznych zespołów trakcyjnych bardzo dobrze przyjętych przez użytkowników i podróżnych. Elf 2 jest wśród tych generacji pierwszym ezetem homologowanym według nowych przepisów i w pełni spełniającym normy TSI; w tym PRM - udogodnienia dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową – podaje Maciej Grześkowiak.
– Projektując Elfy postawiono przede wszystkim na bezpieczeństwo podróżujących. Pesa jako jedna z pierwszych firm wprowadziła do powszechnej produkcji konstrukcje taboru spełniające najwyższe europejskie normy wytrzymałości (EN 12663-1 oraz EN 152227) przy trwałości konstrukcji 30 lat. Pojazdy te charakteryzują się także nowoczesnym designem, zarówno zewnętrznym, jak i przestrzeni pasażerskiej. Są projektowane z myślą o funkcjach zwiększających komfort podróżowania – podkreśla przedstawiciel producenta.
Jak podaje Pesa, przestrzenne, klimatyzowane wnętrze wyposażone w wygodne fotele, drzwi oddzielające przedsionki od strefy dla podróżujących, dynamiczny system informacji pasażerskiej przekazywanej na wyświetlaczach elektronicznych, interkom zapewniający komunikację pasażerów z maszynistą oraz system emisji reklam i zliczania pasażerów. Elfy 2 posiadają też monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z podglądem i zapisem w kabinie maszynisty oraz nowoczesne systemy diagnostyki online pozwalające na bieżące śledzenie pracy najważniejszych podzespołów pojazdu, co ogranicza do minimum możliwość wystąpienia usterki oraz skraca czas reakcji serwisu.
Z prędkością 160 km/h
Na pojeździe zabudowany został system ETCS poziomu 2, baseline w wersji 3.4.0. Umożliwia on sterowanie ruchem z wykorzystaniem ciągłej, cyfrowej, dwukierunkowej transmisji radiowej poprzez urządzenia przystosowane do obsługi cyfrowego kanału radiowego GSM-R. Realizuje w ten sposób standardowe funkcje zabezpieczenia ruchu pociągów. Prędkość eksploatacyjna Elfa2 wynosi 160 km/h, w zależności od potrzeb przewoźnika pojazdy produkowane są w wersjach od 2 do 5 członów i mogą mieć od 100 do prawie 300 miejsc siedzących.
Elektryczny zespół trakcyjny spełnia wymogi najnowszych obowiązujących norm TSI tj TSI LOC&PAS; TSI PRM; TSI CCS; TSI NOI; TSI SRT.