Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie rozpoczną się wkrótce testy dwutrakcyjnej lokomotywy Gama Dual Power produkcji Pesy. Lokomotywa dotarła już na miejsce przeprowadzania prób.
Lokomotywa 111DE-001 DualPower jest prototypowym pojazdem. 16 podobnych egzemplarzy zamówiło PKP Intercity. Pojazd ma rozwijać prędkość 160 km/h w trybie elektrycznym i 120 km/h – w spalinowym. Lokomotywy będzie można łączyć w trakcji podwójnej. Utrzymaniem będzie zajmował się producent pojazdów, a wskaźnik ich gotowości ma być nie mniejszy niż 95%.
Prototyp jeździł już w 2022 r.
– Potwierdzam, że pierwsza wyprodukowana lokomotywa Gama Dual Power, która jest prototypem, udała się na testy na tor w Żmigrodzie – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Maciej Grześkowiak, odpowiedzialny za komunikację w Pesie. Jak zapowiedział, więcej informacji na ten temat producent udostępni już wkrótce. Na podstawie tego pojazdu Pesa ma budować lokomotywy dla PKP Intercity.
Przetarg na dostawę lokomotyw dwutrakcyjnych
przewoźnik rozpisał w styczniu 2022 r. Pesa
złożyła ofertę jako jedyna. Po zwiększeniu budżetu przeznaczonego na sfinansowanie zamówienia umowę podpisano
w październiku tego samego roku, jednak prototyp dwunapędowej Gamy – przygotowany na podstawie odrębnej
umowy o partnerstwie innowacyjnym z 2017 r. – odbywał jazdy próbne
już w lutym roku 2022.
– Jesteśmy konsultantem i przewoźnikiem kolejowym, u którego będzie mogła odbywać się tzw. eksploatacja nadzorowana. Dalszy los tego pojazdu uzależniony jest od wyników tej eksploatacji – precyzuje rzecznik PKP Intercity Michał Dutkiewicz.
Nowe możliwości trasowania pociągów
Pierwszy egzemplarz będzie musiał zostać dostarczony PKP Intercity w ciągu 2,5 roku od podpisania umowy (czyli w kwietniu 2025 r.). Przez pierwsze pół roku będzie trwała jego eksploatacja obserwowana. Na dostawę pozostałych Pesa będzie miała 4 lata – termin upłynie zatem w październiku 2026 r.
Trasy, na których mogłyby się pojawić lokomotywy spalinowo-elektryczne, to – według wstępnych planów z wiosny 2022 r. – Zielona Góra – Głogów – Leszno – Łódź – Warszawa, Zielona Góra – Żary – Żagań – Wrocław, Szczecin – Stargard – Piła – Bydgoszcz – Warszawa i Szczecin – Kołobrzeg. W grę wchodzą także niezelektryfikowane końcówki tras na Podkarpaciu.
Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.