Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa: Dwutrakcyjna Gama na testach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
15-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa: Dwutrakcyjna Gama na testach
fot. Pesa111DE-001 jeszcze w hali Pesy
Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie rozpoczną się wkrótce testy dwutrakcyjnej lokomotywy Gama Dual Power produkcji Pesy. Lokomotywa dotarła już na miejsce przeprowadzania prób.

Lokomotywa 111DE-001 DualPower jest prototypowym pojazdem. 16 podobnych egzemplarzy zamówiło PKP Intercity. Pojazd ma rozwijać prędkość 160 km/h w trybie elektrycznym i 120 km/h – w spalinowym. Lokomotywy będzie można łączyć w trakcji podwójnej. Utrzymaniem będzie zajmował się producent pojazdów, a wskaźnik ich gotowości ma być nie mniejszy niż 95%.

Prototyp jeździł już w 2022 r.

– Potwierdzam, że pierwsza wyprodukowana lokomotywa Gama Dual Power, która jest prototypem, udała się na testy na tor w Żmigrodzie – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Maciej Grześkowiak, odpowiedzialny za komunikację w Pesie. Jak zapowiedział, więcej informacji na ten temat producent udostępni już wkrótce. Na podstawie tego pojazdu Pesa ma budować lokomotywy dla PKP Intercity.

Przetarg na dostawę lokomotyw dwutrakcyjnych przewoźnik rozpisał w styczniu 2022 r. Pesa złożyła ofertę jako jedyna. Po zwiększeniu budżetu przeznaczonego na sfinansowanie zamówienia umowę podpisano w październiku tego samego roku, jednak prototyp dwunapędowej Gamy – przygotowany na podstawie odrębnej umowy o partnerstwie innowacyjnym z 2017 r. – odbywał jazdy próbne już w lutym roku 2022.

– Jesteśmy konsultantem i przewoźnikiem kolejowym, u którego będzie mogła odbywać się tzw. eksploatacja nadzorowana. Dalszy los tego pojazdu uzależniony jest od wyników tej eksploatacji – precyzuje rzecznik PKP Intercity Michał Dutkiewicz.

Nowe możliwości trasowania pociągów

Pierwszy egzemplarz będzie musiał zostać dostarczony PKP Intercity w ciągu 2,5 roku od podpisania umowy (czyli w kwietniu 2025 r.). Przez pierwsze pół roku będzie trwała jego eksploatacja obserwowana. Na dostawę pozostałych Pesa będzie miała 4 lata – termin upłynie zatem w październiku 2026 r.

Trasy, na których mogłyby się pojawić lokomotywy spalinowo-elektryczne, to – według wstępnych planów z wiosny 2022 r. – Zielona Góra – Głogów – Leszno – Łódź – Warszawa, Zielona Góra – Żary – Żagań – Wrocław, Szczecin – Stargard – Piła – Bydgoszcz – Warszawa i Szczecin – Kołobrzeg. W grę wchodzą także niezelektryfikowane końcówki tras na Podkarpaciu. Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

PKP Intercity: Jest wykonawca lokomotywowni Warszawa Grochów

Tabor i technika

Testy dualnej Gamy w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Testy dualnej Gamy w Żmigrodzie [zdjęcia]

Roman Czubiński 18 lipca 2024

Dualną Gamę z pociągami PKP Intercity zobaczymy nieprędko

Tabor i technika

Zobacz również:

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

PKP Intercity: Jest wykonawca lokomotywowni Warszawa Grochów

Tabor i technika

Testy dualnej Gamy w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Testy dualnej Gamy w Żmigrodzie [zdjęcia]

Roman Czubiński 18 lipca 2024

Dualną Gamę z pociągami PKP Intercity zobaczymy nieprędko

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5