Bydgoska Pesa dostarczyła do Białoruskiej Czychunki niezwykle ciekawy pojazd. To sześcioczłonowy spalinowy zespół trakcyjny serii 760M, który na Białorusi otrzymał oznaczenie DP6. Pojazd jest już na testach.
Łącznie Koleje Białoruskie zamówiły 6 takich zespołów trakcyjnych, których zakup dofinansowuje państwo, w ramach programu rozwojowego dla transportu na latach 2016–2020. W tym roku Pesa będzie prowadzić jazdy testowe i sprawdzanie systemów pojazdu, po czym postara się o certyfikat dopuszczający szt do ruchu z pasażerami. W 2019 zaplanowano jeszcze dostawę kolejnych dwóch DP6, a w 2020 roku – trzech. Zakup leasingowany jest przez białoruskie banki.
Wygodny pojazd na długie trasy
W DP6 jest 311 miejsc klasy 2. i 25 miejsc klasy pierwszej, w wydzielonej przestrzeni pierwszego członu. Zabudowano w nim wygodniejsze fotele w układzie 2:1, wykładzinę i wieszaki na ubrania. Standardem w całym pociągu jest Wi-Fi, klimatyzacja, nowoczesna informacja pasażerska oraz ładowarki do urządzeń elektronicznych pod siedzeniami. Pasażerowie mają też do dyspozycji rozkładane stoliki w oparciach siedzisk, jest przestrzeń dla osób niepełnosprawnych, rowerzystów i osób z wózkami dziecięcymi, jest nowoczesna, duża toaleta i trzy mniejsze. Wagony w przestrzeni w okolicach drzwi pozbawione są stopni wejściowych, w przypadku podjazdu do niskiego peronu na zewnątrz wysunie się natomiast dodatkowy stopień.
Łączna moc silników w pojeździe to 2,35 MW. Pojazd jest oczywiście przygotowany pod szerszą białoruską skrajnię i ma wózki przygotowane do kursowania po torach o szerokości 1520 mm. Każdy człon wagonu ma dwa osobne wózki (nie stosuje się tu wózków Jacobsa).
– Pesa jest od lat obecna na rynkach kolejowych wschodniej Europy. Pojazd 760M zamówiony przez Koleje Białoruskie to sześcioczłonowe rozwinięcie dostarczanego wcześniej 730M/ 730M-10. KB zamówiły 6 takich pojazdów. Współpraca z Kolejami Białoruskimi wpisuje się w przyjętą przez Pesę strategię – jesteśmy na tym rynku obecni, rozwijamy współpracę i przygotowujemy się do startu w kolejnych przetargach – powiedział Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy.
Białoruska Czychunka odchodzi od zestawów lokomotywa + wagony na połączeniach dziennych
DP6 będzie mógł osiągnąć prędkość 140 km/h. Zobaczymy je na połączeniach Mińsk – Witebsk i Mińsk – Mohylew. Białoruska Czychunka chciałaby na większości dziennych połączeń odejść zupełnie od obsługi zestawami lokomotywa + wagony, które uwolnione zostaną jednocześnie do realizacji połączeń nocnych. Z kolei w relacjach Mińsk – Brześć, Mińsk – Homel, Mińsk – Grodno, Mińsk – Połock, Mohylew – Homel i Mohylew – Połock mają pojawić się elektryczne zespoły trakcyjne, o ile jeszcze tam nie jeżdżą.
Aktualizacja: DP6 na testach
Wyprodukowany przez Pesę pojazd jest już na testach na trasie Asiejewka – Koladycze (Aseevka – Kolyadichi). Publikujemy zdjęcie wykonane wczoraj, 16 lipca.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.