Pesa została wskazana jako zwycięzca w dwóch przetargach organizowanych przez państwową rumuńską agencję ARF (Agencja modernizacji kolei). Bydgoski producent ma szanse na dostawy nawet 91 zespołów trakcyjnych!
Pesa wystartowała w Rumunii w dwóch postepowaniach zorganizowanych przez rządową agencję ARF. Pierwsze dotyczyło dostawy 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla połączeń Inter-Regio z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. Drugie postepowanie opiewało na dostawę, w trzech transzach, aż 62 elektrycznych regionalnych zespołów trakcyjnych z utrzymaniem na 15 lat i opcją utrzymania na kolejne 15 lat.
Przetargiem zainteresowanych było trzech producentów: Pesa, Siemens i Alstom, z których ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom. W obydwu postepowaniach oferta Pesa okazała się najlepsza, a w czwartek, 14 września, komisja przetargowa oficjalnie ogłosiła rozstrzygnięcie postępowania na dostawę pojazdów Inter-Regio.
Pesa, zgodnie z oczekiwaniami Rumunów, zaoferowała trójczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, w których wagony będą poruszać się na osobnych wózkach (podobnie jak w
pojazdach dla RegioJet), rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie, które będą zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90.
– Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumuńskim będą rozwinięciem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Pesa 655-3 dostarczanych do prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Otrzymają oznaczenia 655-6 i 655-5 – powiedział Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków zagranicznych Pesy.
– Ten przetarg to nie tylko dostawa pojazdów, ale również inwestycje na lokalnym, rumuńskim r
ynku. Zakładamy, że by zapewnić utrzymanie ponad 90 pojazdów Pesa utworzy w trzech regionach dedykowane centra serwisowe, a w tej kwestii chcemy również współpracować z lokalnymi partnerami – dodała Hanna Wiśniewska – Sibru, przedstawicielka Pesy w Rumunii.
Rumuńskie kontrakty wart 4 miliardy złotych
Biorąc pod uwagę, że Pesa wygrała pierwsze postępowanie z umową na ponad 1 mld PLN i czeka na oficjalne potwierdzenie zwycięstwa w drugim, w którym złożyła najlepszą ofertę, w sumie może otrzymać zamówienia na dostawę 91 pojazdów z utrzymaniem na 15 lat, a łączna wartość tych kontraktów wyniesie około 4 mld PLN. To po ostatnich umowach na rynku czeskim największe zamówienia bydgoskiej firmy i wzmocnienie trwałej obecności Pesa na rynku rumuńskim.
– Zamówienia na dostawy pojazdów dla Rumunii, a wcześniej Czech są dla nas ważne również w kontekście wzmacniania pozycji Pesa na rynkach krajów Trójmorza. Pracujemy również nad pojazdami HS i chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy. Między innymi dlatego aktywnie uczestniczyliśmy w zeszłotygodniowym Forum Biznesowym Trójmorza w Bukareszcie – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesy Bydgoszcz.
Formalnie Alstom ma już prawo do zgłaszania protestów w pierwszym postępowaniu, a jeśli formalnie Pesa zostanie wskazana zwycięzcą w drugim, protesty będą możliwe także w tym wypadku. Warto zaznaczyć, że ten międzynarodowy gigant
wygrał już przetarg na dostawę ezetów dla Rumunii w 2022 roku.
Pierwsze nowe pojazdy w 2025 rokuPodpisanie umów w obydwu postępowaniach nastąpi jeszcze w tym roku, a pierwsze pojazdy powinny być dostarczone do Rumunii za dwa lata. Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Klużu, Jassach i Krajowej. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych. W tej chwili produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a w ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji Pesa w ostatnich latach.
Jak podał rumuński portal
Clubferoviar.ro, pojazdy miałyby jeździć na następujących trasach:
Cluj Napoca – Sighisoara – Brasov
Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova
Braszów – Ploeszti – Buzău – Focșani – Bacău-Pașcani-Iași/Suczawa
Galati – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suczawa
Galati-Brăila – Făurei – Fetești – Konstanca (Mangalia)
(Mangalia) – Konstanca – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suczawa
(Giurgiu) Bukareszt – Ciulnița – Călăraşi.