Tramwaje Warszawskie wybrały dostawcę 45 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Nie ma zaskoczenia: najwyżej punktowaną ofertę złożyła bydgoska Pesa, która dostarczyła już wcześniej do stolicy sześć Swingów Duo w ramach innego zamówienia.
Pesa przedstawiła najtańszą propozycję, opiewającą na kwotę 380 088 522,26 zł brutto (cena „po poprawieniu omyłek” – wyższa o ok. 2,65 mln zł względem podanej w początkowo złożonej ofercie). Solaris chciał o ok. 100 mln zł więcej, a trzeci z kolei CAF oczekiwał dodatkowych 200 mln zł względem oferty bydgoskiego producenta. Cena decydowała o wyborze w 60%.
Pod względem rozwiązań technicznych i funkcjonalnych oferty Pesy i Solarisa dostały tyle samo punktów. Ocenie podlegały: odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju (8%), szerokość przejścia wzdłuż tramwaju (8%), płaskość podłogi na całej długości przejścia w części pasażerskiej (6%), masa własna tramwaju (6%), ustawienie siedzeń (5%), poziom dźwięku na zewnątrz (4%), średnica koła wózka (3%). Obaj producenci otrzymali 0,75 pkt. na sześć możliwych pod względem masy własnej tramwaju, natomiast w pozostałych wymienionych kategoriach dostali maksymalną liczbę punktów. Oferta hiszpańskiego CAF-u została wykluczona z oceny punktowej. Firmom przysługuje jeszcze prawo odwołania się od zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Rozpoczęcie dostaw przewidziane jest 15 miesięcy po podpisaniu umowy. Pojazdy mają być w pełni klimatyzowane, a także w całości niskopodłogowe. W każdym tramwaju znajdzie się monitoring, system elektronicznej informacji pasażerskiej z ekranami LCD, dostosowanymi także do wyświetlania reklam. Maksymalna długość tramwaju to 32,5 m. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 250 osób (w przypadku „zagęszczenia” – to jest jedna osoba stojąca na 0,15 m.kw. powierzchni przeznaczonej do stania), w tym 28 na miejscach siedzących. Tramwaje muszą być wyposażone w elektronicznie sterowany napęd wykorzystujący silniki prądu przemiennego, a także wózki z kołami związanymi osią klasyczną lub niezwiązanymi żadną osią. Dodatkowo dwa pojazdy mają być dostosowane do potrzeb nauki jazdy. Zamawiający zastrzega sobie prawo do zmniejszenia liczby zamówionych tramwajów do 30, jeśli w okresie 12 miesięcy od podpisania umowy projekt z zakupem tramwajów nie zostanie umieszczony na liście projektów indywidualnych POIiŚ.