W czwartek (7 sierpnia) spółka Tramwaj Fordon, która buduje nową, 9,5-km trasę tramwajową w Bydgoszczy, podpisała z Pesą umowę na dostawę dwunastu Swingów. Tramwaje zostaną dostarczone pod koniec przyszłego roku do obsługi powstającej linii.
W tej chwili w Bydgoszczy budowana jest 9,5-kilometrowa trasa do dzielnicy Fordon na wschodzie miasta – z wielką estakadą i węzłem przesiadkowym w rejonie stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód. Inwestycję realizuje specjalnie do tego celu powołana spółka Tramwaj Fordon. Ma być gotowa pod koniec 2015 r.
W czwartek Tramwaj Fordon podpisał z Pesą umowę na dostawę 12 pięcioczłonowych Swingów. Zamówienie stanowi połowę zapotrzebowania na tramwaje na powstającej trasie. – Do tej pory bydgoska Pesa produkowała pojazdy dla wielu polskich miast, ale nie tylko. Cieszę się, że moment, w którym te piękne tramwaje będą jeździły po bydgoskich ulicach, właśnie następuje – mówi Rafał Bruski, prezydent miasta. Jak dodaje, otwarta jest sprawa malowania. Wartość kontraktu to 109 mln zł.
Kontrakt jest realizacją przetargu ramowego sprzed trzech lat. – Dzisiaj ziszcza się umowa szczegółowa na 12 sztuk, które będą dostarczane z końcem przyszłego roku, czyli z chwilą, kiedy cała infrastruktura do Fordonu będzie gotowa do eksploatacji – mówi Witold Dębicki, szef spółki Tramwaj Fordon. Jak dodaje, Bydgoszcz wynegocjowała zmiany w kontrakcie. – Tramwaje, w ramach ceny wynegocjowanej wówczas, będą doposażone np. w diagnostykę pojazdu on-line – mówi Dębicki. – Tak naprawdę to, co chcieliśmy wtedy kupić, dzisiaj byłoby przestarzałe. To wielki ukłon ze strony Pesy, która zaproponowała po negocjacjach dostarczenie nowoczesnego sprzętu – podkreśla prezydent Bruski. Jak wyjaśnia, miasto zdecydowało się na zakup 12 tramwajów z opcji na 15, gdyż na kolejne pojazdy nie dostałoby wsparcia unijnego.
Długość 5-członowego, jednoprzestrzennego tramwaju wynosi 30,12 m (ze zderzakami). Pojazd będzie przystosowany do toru o rozstawie 1000 mm. Maksymalna szerokość wozu wyniesie 2350 mm. Zdolność przewozowa określona jest na 207 pasażerów. W pojeździe przewidziano cztery pary drzwi dwustrumieniowych i dwie pary jednostrumieniowuch. W pełni niskopodłogowy tramwaj będzie wyposażony w rampę dla niepełnosprawnych, klimatyzację, systemy informacji pasażerskich i zliczania pasażerów oraz automat biletowy. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów będzie wi-fi. Minimalna szerokość przejścia wewnątrz wyniesie 660 mm. Wózki posiadają klasyczne osie, zawieszenie ma dwa stopnie sprężynowania. Moc znamionowa pojazdu to 4x 150 kW.Tramwaj będzie przystosowany do pokonywania 6-procentowych wzniesień, a maksymalna prędkość eksploatacyjna określona jest na 70 km/h.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl