Na torze doświadczalnym VUZ Velim w Czechach trwają testy pociągu przygotowanego przez Pesę dla prywatnego przewoźnika RegioJet.
Pesa zdobyła kontrakt u czeskiego prywatnego operatora na
siedem dwusystemowych pociągów w marcu 2019 roku. Pociąg Elf.eu, który w Czechach będzie nosił numer serii 654,
wyjechał na tory w sierpniu, a potem został
zaprezentowany na targach Trako. O ciekawych rozwiązaniach zastosowanych w nim przez Pesę po raz pierwszy
pisaliśmy tutaj.
Według planów, pociągi mają od lipca 2022 roku kursować w Kraju Usteckim. W kontrakcie zaszły duże zmiany w stosunku do pierwotnych założeń – zmieniono nie tylko termin dostawy (z początku 2022 roku), ale też
design, pojemność, prędkość maksymalną i dodano system ETCS.
Obecnie pociąg testowany jest na torze Kolejowego Instytutu Badawczego VUZ Velim w Czechach. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", rozpoczynają się statyczne badania hamulca. Wykonano już m. in. badanie zabezpieczeń przed wykolejeniem, oświetlenia wewnętrznego czy ogrzewania. Oprócz tego pojazd przeszedł kontrole wstępne dopuszczające pojazd do jazdy po torze , a nawet rozpędzono go do prędkości 170km/h (pod system zasilania 25kV AC).
Michał Plaza, manager w RegioJet zastrzega, że testy prowadzi producent pojazdów. – Pierwsza jednostka znajduje się już na zaawansowanym etapie testów, druga ma dotrzeć na badania na przełomie lutego i marca – informuje Plaza. Kolejne pojazdy są jeszcze w produkcji.