Wskazano na zwycięzcę przetargu na dostawę 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych (z opcją na 20 kolejnych). Pesa chce zbudować dla ŁKA zupełnie nowy pojazd Regio160.
O tym, że to najprawdopodobniej bydgoska Pesa dostarczy pojazdy dla ŁKA pisaliśmy tutaj. Właśnie wyszło na jaw, że jeśli wszystko zakończy się dla producenta pomyślnie, Łódzkie otrzyma do dyspozycji pierwsze pojazdy z platformy Regio160.
– Potwierdzam, że złożyliśmy ofertę, w której proponujemy klientowi z Łodzi zupełnie nowy pojazd – powiedział Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy, który pokazał nam też wizualizację pojazdu.
Czym charakteryzować ma się nowa konstrukcja?
Jak mówił w lipcu ubiegłego roku prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, najważniejszą nowością ma być skorupowy typ konstrukcji, w której poszycie pełni funkcje nośne.
– Powoduje to, że pociąg jest znacznie lżejszy, ale wymusza jednocześnie zastosowanie nowych technologii spawania. Wymagania dotyczące montażu kolejnych podzespołów w pojazdach powodują, że są one coraz cięższe. Jednocześnie nie można zwiększać całkowitej masy pojazdu, bo to powoduje większe zużycie energii i infrastruktury. Dlatego chcemy wykonać krok do przodu – mówił. Nowy będzie również design zewnętrzny i wewnętrzny, pojazdy zabiorą na pokład nieco więcej pasażerów niż Elfy2 poprzedniej generacji o podobnej liczbie członów.
W ramach platformy można zamawiać pojazdy z wagonami opartymi na dwóch wózkach, jednak ŁKA zdecydowała się na zamawianie klasycznych (w warunkach polskich) pojazdów z wózkami Jacobsa. Znakiem szczególnym Regio160 ma być też wysoka modułowość, a więc zastosowanie podobnych technologii produkcji dla pojazdów z różnymi typami napędu oraz pojemności.
Pojazdem "przejściowym" pomiędzy Elfem 2 a pojazdami z platformy Regio160 jest zespół trakcyjny zbudowany dla RegioJet.
Piszemy o nim tutaj.