Partnerzy serwisu:
Nasze konferencje

Perspektywy Rynku Lokomotyw: Jak modernizować lokomotywy elektryczne?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

NASZE KONFERENCJE
Perspektywy Rynku Lokomotyw: Jak modernizować lokomotywy elektryczne?
Na polskiej sieci kolejowej jeździ obecnie 380 lokomotyw elektrycznych, wykorzystywanych do obsługi przewozów pasażerskich. W większości były to pojazdy EP07 (153 lokomotywy) oraz EU07 (149 sztuk). Dla przewozów towarowych wykorzystywano natomiast ponad 1450 jednostek elektrycznych (najwięcej z nich to ET22). W większości są to pojazdy kilkudziesięcioletnie. Nowoczesne lokomotywy stanowią jedynie kilka procent ogółu. Z tego powodu spore znaczenie mają modernizacje przeprowadzane przez polskie firmy. O ich efektach dyskutować będą uczestnicy konferencji "Perspektywy Rynku Lokomotyw", która odbędzie się 27 marca w Warszawie.

Pełna modernizacja lokomotyw elektrycznych obejmuje najczęściej wprowadzenie napędów asynchronicznych - głównego i pomocniczego, rekonstrukcję kabin sterowniczych oraz ingerencję w układy mechaniczne i elektryczne lokomotyw bazowych, w tym wprowadzenie nowoczesnych układów sterowania. Przeprowadzić można także np. "polonizację", czyli doposażenie lokomotywy w aparaty, urządzenia i układy gwarantujące bezpieczeństwo ruchu i zminimalizowanie oddziaływania na środowisko naturalne. W odniesieniu do lokomotyw spalinowych możliwa jest także tzw. "remotoryzacja", obejmująca wymianę przestarzałych silników na nowoczesne, spełniające wymogi europejskie.

Modernizacje lokomotyw elektrycznych polegają zazwyczaj na wprowadzeniu napędu asynchronicznego, zastosowaniu mikroprocesorowego układu sterowania i diagnostyki, wprowadzeniu napędów pomocniczych w oparciu o silniki prądu zmiennego i przetwornice statyczne, odbieraków prądu typu połówkowego ze ślizgaczami z nakładkami węglowymi, nowoczesnego układu sprężonego powietrza i hamulca, niezawodnych układów napędowych, nowoczesnych kabin sterowniczych (nowe pulpity, fotele, wyłożenia, klimatyzacją) i układów smarowania oraz układów pociągowo-zderznych.

ZNLE Gliwice modernizowało m.in. elektryczne lokomotywy manewrowe typu EL-2 LEW. Zabudowano m.in. odbieraki prądu i warystorowe ograniczniki przepięć, przetwornicę statyczną IGBT (na napięcie 3x400 V i 2300 V AC oraz 48 V DC), mikroprocesorowy system sterowania, styczniki sytpu S PG, nowe halogenowe oświetlenie zewnętrzne, nowoczesną sprężarkę śrubową. Zmodernizowano także kabinę sterowniczą.


ZNLE i ZNTK Oleśnica modernizowały także lokomotywę liniową ET 21 (typ 3E). Zastosowano przetwornicę statyczną wykonaną w technice IGBT na napięcie 3x400 V i 230 V AC, silniki trakcyjne z izolacją w klasie H, silniki indukcyjne napędów pomocniczych, agregat sprężarkowy ze sprężarką śrubową, układ przeciwpoślizgowy. Zmieniono także sterowanie układem hamulca pneumatycznego. Zastosowano również zderzaki elastomerowe oraz halogenowe projektory i nowe lampy sygnałowe. Modernizacji poddano także kabinę sterowniczą.

Szeroko zakrojoną modernizacją była ta, którą poddano lokomotywy liniowe serii EP07, serii 4E. Wykonywały ją ZNLE Gliwice, ZNTK Mińsk Mazowiecki i ZNTK Oleśnica. Modernizacja polegała na przebudowie przekładni głównej zębatej ze zmianą przełożenia oraz montażu: nowych foteli maszynisty i pomocnika, izolacji cieplnej i akustycznej kabiny, wycieraczek elektrycznych i reflektorów halogenowych, ogrzewaczy nóg maszynisty, klimatyzacji kabiny. Dokonano także wymiany wszystkich styczników, oporów rozruchowych, sprężarek głównych na śrubowe z napędem asynchronicznym. Zabudowano również silniki asynchroniczne wentylatorów silników trakcyjnych, zintegrowany system hamulca, układ smarowania obrzeży kół, elektroniczny układ przeciwpoślizgowy z automatycznym uruchamianiem piasecznic, prędkościomierze elektroniczne, odbieraki połówkowe. Zabudowano też sygnały końca pociągu, lokalizator Satech oraz diodowe tablice informacyjne.

ZNLE Gliwice modernizowały także lokomotywy serii EP09, typ 104E, wykorzystywane przez PKP Intercity. Zastosowano nowe: odbieraki prądu typu połówkowego DSA 150-PKP z nakładkami grafitowymi oraz nowe ograniczniki przepięć, sprężarki śrubowe i akumulatory nowej generacji, układ sterowania hamulcem elektrodynamicznym, drugi kanał pneumatyczny oraz nowe reflektory halogenowe i lampy sygnałowe, podzespoły dużego koła zębatego o dużej trwałości, nowy układ urządzeń rozgłoszeniowych, układ elastomerowych zderzaków i amortyzatorów urządzenia pociągowego. Zmodernizowano też wnętrza kabin (nowe pulpity, fotele, układy klimatyzacji oraz wycieraczki sterowane elektrycznie).

Gliwickie zakłady przeprowadzały także szeroko zakrojone modernizacje podstawowych lokomotyw PKP Cargo - ET22. Pierwsza z nich, do typu 201Em zakładała zamontowanie: połówkowych odbieraków prądu i ultra szybkiego wyłącznika próżniowego, przetwornic statycznych w technice IGBT 3x400 AC i 110 V AC, silników trakcyjnych z izolacją w klasie H, obrotowym urządzeniem szczotkowym i teflonowym stożkiem izolacyjnym, mikroprocesorowego układu sterowania i diagnostyki, układu przeciwpoślizgowego, hydraulicznego układu dociążenia zestawów kołowych, nowoczesnego kontenera pneumatycznego ze sprężarkami śrubowymi, tablicą pneumatyczną i osuszaczem, elastomerowych zderzaków i amortyzatorów układu pociągowo-zderznego, zewnętrznego oświetlenia halogenowego i nowych lamp sygnałowych. Wprowadzono też hamulec postojowy typu sprężynowego oraz nowy układ smarowania obrzeży kół. Zastosowano również oparcie pudła na wózkach za pośrednictwem wysokogabarytowych sprężyn, indywidualne usprężynowanie zestawów kołowych oraz bezobsługowe maźnice. Modernizacji poddano także kabinę maszynisty.

 

W ZNLE przeprowadzono też modernizację ET22 do typu 201Ek. Zakładała ona wprowadzenie systemu smarowania obrzeży kół, mikroprocesorowego układu przeciwpoślizgowego oraz nowego systemu rozrządu i sterowania, nowych szaf wysokonapięciowych ze zdalnym sterowaniem odłącznikami silników trakcyjnych, hamulca sprężynowego. Zmodernizowano też kabinę maszynisty.

 

Niedawno w ZNTK Oleśnica zrealizowano projekt modernizacji lokomotywy EU07 do EU07A, typ 303Ea. Lokomotywa otrzymała mikroprocesorowy układ sterowania i diagnostyki, asynchroniczny napęd elektryczny, napędy pomocnicze z silnikami prądu zmiennego, odbieraki prądu typu połówkowego z nakładkami węglowymi, nowoczesny układ sprężonego powietrza oraz hamulca pneumatycznego i elektropneumatycznego, układy smarowania obrzeży kół, automatyczne układy wykrywania i likwidacji poślizgu w warunkach rozruchu i hamowania, układ napędowy z wałem drążonym na łożyskach tocznych i zawieszeniem gumowo-metalowym, a także zmodernizowaną kabinę maszynisty.

 

W Gliwicach zmodernizowano także niedawno dla Przewozów Regionalnych lokomotywy EU/EP07. Zakres przedsięwzięcia to montaż przetwornicy statycznej do zasilania elektronicznych urządzeń pokładowych, modernizację silników trakcyjnych prądu stałego i szaf elektrycznych (wysokiego i niskiego napięcia), zabudowę nowej sprężarki, montaż nowoczesnego elektronicznego prędkościomierza i reflektorów halogenowych, montaż elektronicznych tablic kierunkowych na czołach lokomotywy oraz wbudowanie licznika energii elektrycznej prądu stałego. Kompleksowej przebudowie została poddana również kabina maszynisty, w której zainstalowano takie elementy jak np.: system klimatyzacji, oświetlenie kabiny w technologii LED, elektrogrzejne szyby czołowe, ergonomiczne fotele maszynisty i pomocnika i dwusystemowy radiotelefon do łączności pociągowej, zgodny z systemem ERTMS/ETCS.


Coroczna konferencja "Perspektywy Rynku Lokomotyw" jest jedyną tego typu okazją do dyskusji nad stanem obecnym i przyszłością rynku lokomotyw w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. To interesująca szansa dla regionalnych i międzynarodowych firm na zaprezentowanie ich produktów, planów oraz realizowanych obecnie projektów. W ostatnich latach kolejne edycje konferencji zgromadziły ponad 350 gości, będących przedstawicielami kluczowych podmiotów z polskiego i europejskiego rynku kolejowego, dostarczyły informacje na temat nowych przedsięwzięć, obecnego stanu floty lokomotywowej, problemów związanych z jej utrzymaniem i modernizacją.

Konferencja skierowana jest do menadżerów wyższego i średniego szczebla w przedsiębiorstwach kolejowych, użytkowników taboru, przedstawicieli przewoźników kolejowych, reprezentantów sektora finansowego, towarzystw ubezpieczeniowych, analityków i ekspertów branżowych.

W trakcie konferencji czołowi producenci taboru kolejowego przedstawią bieżące trendy rynkowe, jak również własne plany i zamiary na najbliższe lata oraz projekty nowoczesnych rozwiązań, nad którymi obecnie pracują. Wśród tematów, które będą dyskutowane, znajdą się również kwestie finansowania pozyskania taboru, wymogów bezpieczeństwa czy uregulowań prawnych związanych z TSI.

Więcej na temat zagadnień, które będą omawiane podczas konferencji, uczestnictwa oraz formularz zgłoszeniowy - tutaj.


\

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Tabor i technika

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Jakub Madrjas 18 kwietnia 2023

Przewozy Regionalne sprzedają trzynaście lokomotyw

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Jakub Madrjas/inf. prasowa 02 marca 2018

Nowe lokomotywy IC: Kolejna zmiana terminu składania ofert [aktualizacja]

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

inf. prasowa 30 stycznia 2017

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Tabor i technika

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Jakub Madrjas 26 grudnia 2016

Zobacz również:

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Tabor i technika

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Jakub Madrjas 18 kwietnia 2023

Przewozy Regionalne sprzedają trzynaście lokomotyw

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Jakub Madrjas/inf. prasowa 02 marca 2018

Nowe lokomotywy IC: Kolejna zmiana terminu składania ofert [aktualizacja]

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

inf. prasowa 30 stycznia 2017

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Tabor i technika

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Jakub Madrjas 26 grudnia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5