Na polskiej sieci kolejowej eksploatowanych jest 149 lokomotyw EU07 w ruchu pasażerskim oraz 94 jednostek EU07/EP07 na potrzeby przewozów towarowych. To jedne z najpopularniejszych lokomotyw w naszym kraju, a choć projekt maszyny Griffin powstał w celu m.in. stworzenia alternatywy dla nie najnowszych EU07, to w Gliwicach przeprowadzono modernizacje tych pojazdów do typu E303 Ec. Modernizacja lokomotyw elektrycznych będzie jednym z tematów konferencji „Perspektywy Rynku Lokomotyw”, która odbędzie się 27 marca w Warszawie.
Tworząc projekt modernizacji EU07 należących do PKP Cargo, ówczesne ZNLE Gliwice (obecnie Newag Gliwice) planowały wprowadzenie m.in. rozwiązań bezawaryjnych, przyjaznych dla maszynisty, poprawiających jego bezpieczeństwo i komfort pracy, obniżających koszty eksploatacji.
Zakres tego przedsięwzięcia obejmował zabudowanie szaf aparatowych WN nowej generacji ze stycznikami z napędem elektromagnetycznym, nowoczesnego systemu sterowania, modernizację kabin maszynisty i silników trakcyjnych. Zmodernizowane lokomotywy otrzymały także pantografy połówkowe, prowadniki trapezowe maźnic, ograniczniki przepięć, elektroniczny rejestrator wraz z czuwakiem oraz nowoczesny radiotelefon.
Wprowadzenie nowych szaf WN zagwarantowało brak nieszczelności, wysoką odporność na niskie temperatury, uproszczenie połączeń elektrycznych oraz zmniejszenie ilości przewodów elektrycznych o ok. 30 proc. Dzięki temu doszło także do zmniejszenia kosztów obsługi – wydłużenia okresów międzyprzeglądowych, ograniczenia liczby przeglądanych urządzeń, czy wprowadzenia styczników bezobsługowych.
System sterowania został zbudowany w oparciu o sieć CAN, wykorzystuje sterowniki firmy Selectron. Cechuje się strukturą rozproszoną i nie wymaga obsługi przeglądowej, umożliwiając kontrolę pracy urządzeń w czasie pracy lokomotywy.
Kabina maszynisty otrzymała natomiast ergonomiczny pulpit, nastawnik jazdy typu joystick, system diagnostyki pokładowej oraz nowoczesne fotele. Wyeliminowano także drzwi wiodące z kabiny do przedziału WN. Modernizacja doprowadziła również do obniżenia poziomu hałasu w kabinie o ok. 5 dB.
Silniki trakcyjne EU07 303 Ec wykorzystują uzwojenia w klasie H, nowe obsady szczotkowe (stała siła nacisku szczotek, izolatory z tworzywa), szczotki z tłumikiem drgań (lepszy docisk, odizolowanie sprężyn), stożek teflonowy (odporny na opalenia) oraz regulowane iskierniki.
Efektem modernizacji było zmniejszenie awaryjności, niezawodność w niskich temperaturach (sprawdzona w temperaturze -27 ºC), lepszy dostęp do urządzeń, obniżenie kosztów obsługi, a dzięki eliminacji instalacji pneumatycznej w szafach WN zapewniono brak potencjalnych ubytków powietrza.
Pierwsza zmodernizowana EU07 303 Ec była poddawana eksploatacji obserwowanej w PKP Cargo od stycznia do czerwca zeszłego roku. W tym czasie przejechała ona 54 tys. km, ciągnąc pociągi o bruttach do 2 tys. ton. Lokomotywa zebrała pozytywne opinie maszynistów, jak m.in. można przeczytać w opinii technicznej stworzonej przez przewoźnika: „na szczególną uwagę zasługuje elektroniczny system sterowania lokomotywy, który oceniamy jako przyjazny w obsłudze i pozwalający w pełni wykorzystać możliwości lokomotywy. Bardzo ciekawym i obiecującym rozwiązaniem jest zastosowanie szaf aparatowych produkcji ZNLE z wykorzystaniem styczników z napędem elektromagnetycznym, dzięki którym można spodziewać się zmniejszenia kosztów utrzymania lokomotywy”.
EU07 modernizuje także we własnym zakresie PKP Cargo, dzięki wykorzystaniu zasobów spółki córki – PKP Cargo Tabor Ostrów Wielkopolski. Lokomotywy przebudowano do typu 303Eb. Wykonywane są między innymi: przebudowa kabiny maszynisty w celu poprawy warunków pracy obejmująca zabudowę nowego ergonomicznego pulpitu, klimatyzacji, nowych foteli, poprawy izolacji akustycznej oraz cieplnej, modernizacja szaf wysokiego napięcia (WN) oraz szaf niskiego napięcia (NN), wymiana instalacji elektrycznej, modernizacja silników trakcyjnych, zabudowa nowoczesnego radiotelefonu, zabudowa nowoczesnego prędkościomierza z rejestratorem zdarzeń.
Coroczna konferencja "Perspektywy Rynku Lokomotyw" jest jedyną tego typu okazją do dyskusji nad stanem obecnym i przyszłością rynku lokomotyw w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. To interesująca szansa dla regionalnych i międzynarodowych firm na zaprezentowanie ich produktów, planów oraz realizowanych obecnie projektów. W ostatnich latach kolejne edycje konferencji zgromadziły ponad 350 gości, będących przedstawicielami kluczowych podmiotów z polskiego i europejskiego rynku kolejowego, dostarczyły informacje na temat nowych przedsięwzięć, obecnego stanu floty lokomotywowej, problemów związanych z jej utrzymaniem i modernizacją.
Konferencja skierowana jest do menadżerów wyższego i średniego szczebla w przedsiębiorstwach kolejowych, użytkowników taboru, przedstawicieli przewoźników kolejowych, reprezentantów sektora finansowego, towarzystw ubezpieczeniowych, analityków i ekspertów branżowych.
W trakcie konferencji czołowi producenci taboru kolejowego przedstawią bieżące trendy rynkowe, jak również własne plany i zamiary na najbliższe lata oraz projekty nowoczesnych rozwiązań, nad którymi obecnie pracują. Wśród tematów, które będą dyskutowane, znajdą się również kwestie finansowania pozyskania taboru, wymogów bezpieczeństwa czy uregulowań prawnych związanych z TSI.
Więcej na temat zagadnień, które będą omawiane podczas konferencji, uczestnictwa oraz formularz zgłoszeniowy - tutaj.
