Modernizacja ostatniego z czterech peronów na stacji Katowice – peronu pierwszego – została zakończona 31 sierpnia 2013 r. Od 2 września pasażerowie korzystają ze wszystkich odnowionych peronów, które zyskały zadaszenie, nową nawierzchnię, ławki tablice informacyjne i szereg innych elementów służących pasażerom.
Zadaszenie nad peronem pierwszym jest częścią hali peronowej zakrywającej cztery perony i osiem torów. Panele umieszczone na wysokiej konstrukcji chronią pasażerów deszczem, wiatrem czy śniegiem, nie ograniczając przy tym dostępu światła dzięki przezroczystym elementom wykonanym z poliwęglanu.
Peron pokryty nową nawierzchnią, został przystosowany do potrzeb niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi na wózkach, czy podróżnych z cięższym bagażem. Na każdym peronie zainstalowano podwójne schody ruchome, platformę dźwigową, platformę przyschodową oraz nowy system informacji dla pasażera: megafony, elektroniczne wyświetlacze i tablice informacyjne oraz elementy małej architektury jak ławki, kosze i tablice z rozkładami jazdy. Na krawędziach peronowych oraz przy schodach zostały umieszczone pasy ostrzegawcze o fakturze wyczuwalnej pod stopami, które ułatwiają bezpieczne poruszanie się osobom niewidomym i słabo widzącym.
W ramach modernizacji układu torowego i infrastruktury do obsługi podróżnych w obrębie peronów 1,2,3,4 na stacji Katowice wymieniono tory, pod którymi zamontowano maty tłumiące drgania, odwodnienie i izolację konstrukcji przejść pod torami. Przebudowano instalację wodociągową i przeciwpożarową, a także oświetlenie i sieć trakcyjną nad torami.
Ostatnim etapem była rewitalizacja zachodniego odcinka przejścia pod torami tj. od schodów zachodnich prowadzących na peron 4, do wyjścia w stronę placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej. Poszczególne perony modernizowano bez wstrzymywania obsługi pasażerów i pracy eksploatacyjnej stacji. Koszt modernizacji stacji Katowice to ponad 70 mln zł.