Peron przystanku Gdańsk Stadion Expo jest już właściwie gotowy. Trwają ostatnie odbiory, które powinny zakończyć się w poniedziałek. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", jutro w nocy stanie przy nim pierwszy pociąg, a 3 maja skorzystają z niego pierwsi pasażerowie.
Peron zlokalizowany jest prawej stronie toru nr 500 (od strony stadionu PGE Arena Gdańsk), na linii kolejowej nr 249 Gdańsk Główny – Gdańsk Brzeźno. W celu uruchomienia połączeń, oprócz budowy peronu przy stadionie dla nowego przystanku Gdańsk Stadion Expo, PKP PLK zmodernizowały też 4 kilemtry torów prowadzących do Gdańska Głównego. Modernizacja linii kolejowej kosztowała 6 milionów złotych, a budowa przystanku - kolejne 2 miliony złotych. Peron o szerokości 6 metrów i długości 215 metrów będzie mógł pomieścić 1500 osób. Prace nad nim miały zakończyć się 30 kwietnia - i to się udało.
- Peron jest właściwie gotowy, trwają ostatnie odbiory - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Julian Skrochocki, dyrektor gdańskiego Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK. - Bardzo możliwe że jeszcze dzisiaj nastąpi odbiór eksploatacyjny, a 30 kwietnia - ostateczny odbiór - zakłada Skrochocki. Już w ten weekend, w nocy z soboty na niedzielę, przy peronie pojawi się pierwszy pociąg - Szybka Kolej Miejska będzie zapoznawać maszynistów z trasą, do stadionu po której dotąd SKM nie kursowała.
Pierwsi kibice skorzystają z przystanku już 3 maja. SKM obsłuży ruch kibiców przed i po meczu piłkarskiej ekstraklasy pomiędzy walczącą o utrzymanie Lechią Gdańsk a liderem tabeli - Legią Warszawa. Podróż z Gdańska Głównego do przystanku Gdańsk Stadion Expo ma trwać mniej niż 10 minut.
Według nieoficjalnych informacji, za organizacją połączenia kolejowego ze stadionem lobbował sam prezes UEFA Michael Platini. Podczas Euro, w dniach meczowych pociągi będą mogły kursować co 10 minut i przewieźć ponad 14 tys. osób na godzinę. Pociągi mają odjeżdżać na stadion z peronów pierwszego i piątego w Gdańsku Głównym. Przewoźnikiem najprawdopodobniej będzie SKM.
- Myślę, że to może być powód do dumy, ponieważ termin, w którym przedłożono oczekiwaniem, że PLK zbuduje peron do obsługi stadionu i przebuduje układ torowy na stacji Gdańsk Zaspa, był tak krótki, że sami mieliśmy wątpliwości, czy tego zadania się podejmować - powiedział dziś "Rynkowi Kolejowemu" były już prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański - Do tego, jak się okazało, są stare urządzenia sterowania ruchem, i żeby można było zmienić układ torowy i te urządzenia przebudować, szukaliśmy części w innych nastawniach na sieci kolejowej, który były przebudowane, bo takich elementów się już nie buduje. Nie byłoby problemów, gdyby pieniędzy było tyle, żeby przebudować całą stację Gdańsk Zaspa i wyposażyć w komputery – dodał.
- Na szczęście miasto również zachowało się bardzo sprawnie i szybko przekazało nam teren pod budowę, dzięki czemu mogliśmy tej obietnicy dotrzymać. Tam z uwagi na to, że pomiędzy Gdańskiem Głównym i Gdańskiem Zaspą nie ma w tej chwili regularnego ruchu pasażerskiego, na czas obsługi meczów ta linia będzie wyłącznie przeznaczona do odwożenia podróżnych - wyjaśnił Szafrański.
Zdjęcia z ostatnich prac przy przystanku Gdańsk Stadion Expo można zobaczyć tutaj.