PKP Intercity ponownie zaczęły kierować do obsługi najbardziej obciążonych pociągów składy zespolone ED250 (Pendolino) w zestawieniu podwójnym. Jeżdżą w relacjach Warszawa – Kraków oraz Kraków – Kołobrzeg. Niestety, pasażerowie sygnalizują, że najszybszych jednostek zabrakło na innych połączeniach przewoźnika.
W ostatni piątek (5 lipca) prezes PKP Intercity Janusz Malinowski zamieścił na portalu X (dawniej Twitter)
wpis o treści: „Pociąg blisko 400m, 800 miejsc - podwójne Pendolino, teraz w drodze do Krakowa”. Do wpisu dołączono filmik, nakręcony z okien siedziby przewoźnika w kompleksie biurowym West Station. Widać na nim, jak na tor przy peronie stacji Warszawa Zachodnia wjeżdżają dwie połączone jednostki ED250. Sądząc po godzinie, o której zamieszczono wpis (kilka minut po 9 rano), był to zapewne pociąg EIP5300, rozpoczynający trasę w Gdyni, a do Warszawy Zachodniej docierający według rozkładu o 8:45.
Do Krakowa i Kołobrzegu
Następnego dnia inny użytkownik portalu dodał w komentarzach filmik przedstawiający ED250 o numerach 011 i 015 w obsłudze pociągu Kraków Główny – Kołobrzeg. Nie ma całkowitej pewności, czy oba nagrania przedstawiały te same jednostki, jednak prawdopodobnie tak właśnie było.
W dostępnym na stronie internetowej PKP Intercity zestawieniu składów pociągów żaden z odjeżdżających z Warszawy przed godziną 9 pociągów EIP nie ma podwójnego zestawienia. Być może się to jednak zmieni, bowiem PKP Intercity zapowiedziało właśnie, że będzie kontynuowało łączenie Dartów, Flirtów oraz Pendolino w podwójne składy. Jest to efekt świetnych wyników przewozowych w ostatni weekend. – Tak zestawione pociągi notowały napełnienia na poziomie średnio ponad 90% miejsc – poinformowała spółka. To m.in. efekt odbywających się w Trójmieście imprez - m.in. festiwalu Open'er.
Spytaliśmy również o powody, dla których – jak sygnalizują użytkownicy Twittera – inne pociągi EIP (na trasach do Bielska-Białej oraz Gdyni) były tego samego dnia obsługiwane zastępczym taborem wagonowym.
Rekordowa sprawność ezetów
Łączenie składów ma być możliwe ze względu na rekordowo wysoką sprawność wszystkich składów zespolonych i ezetów będących z taborze PKP Intercity. W podwójnym zestawieniu, w razie potrzeby, mają jeździć nie tylko ED250, ale też ED160 Flirt i ED161 Dart. Jak powiedział wiceminister Piotr Malepszak, sprawność tych ostatnich była w ostatnich dniach na historycznym poziomie. Jeździło 18 z 20 wyprodukowanych jednostek.
Nie jest to pierwszy przypadek planowego łączenia ED250 w trakcji podwójnej. Zabieg taki zastosowano już w roku 2016 podczas Światowych Dni Młodzieży, a także
w sezonie wakacyjnym rok później.
współpraca: jr, ms