W piątek 22 maja 2020 r. PKP Intercity przywraca do kursowania pierwsze pociągi Express InterCity Premium (EIP), zawieszone do tej pory z powodu epidemii koronawirusa. Na tory wraca osiem połączeń realizowanych składami Pendolino, które będą kursować na trasie Kraków – Warszawa – Trójmiasto.
PKP Intercity przywraca kursowanie kolejnych zawieszonych bądź skróconych wcześniej połączeń. Od 3 maja na tory wróciło ponad 40 pociągów, które umożliwiają dojazd m.in. do Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Katowic, Przemyśla, Lublina, Łodzi, Szczecina, Zielonej Góry czy Olsztyna. Przewoźnik zdecydował o przywróceniu do kursowania pierwszych połączeń kategorii EIP, obsługiwanych przez składy Pendolino.
Przywrócone pociągi:
- EIP 1300/1 relacji Warszawa Wschodnia (odj. 07:19) – Kraków Główny (przyj. 09:55) od 22 maja br., kursowanie codziennie;
- EIP 3800/1 relacji Kraków Główny (odj. 14:04) – Gdynia Główna (przyj. 19:58) od 22 maja br., kursowanie od poniedziałku do piątku i w niedziele;
- EIP 5306/7 relacji Warszawa Wschodnia (odj. 17:19) – Kraków Główny (przyj. 19:56) od 22 maja br., kursowanie od poniedziałku do piątku i w niedziele;
- EIP 5300/1 relacji Gdynia Główna (odj. 06:04) – Kraków Główny (przyj. 12:05) od 23 maja br., kursowanie od poniedziałku do soboty;
- EIP 3102/3 relacji Kraków Główny (odj. 16:58) – Warszawa Wschodnia (przyj. 19:31) od 23 maja br., kursowanie codziennie;
- EIP 3508/9 relacji Kraków Główny (odj. 06:05) – Gdynia Główna (przyj. 11:59) od 23 maja br., kursowanie od poniedziałku do soboty;
- EIP 5308/9 Gdynia Główna (odj. 16:03) – Warszawa Zachodnia (przyj. 19:45) od 24 maja br., kursowanie codziennie;
- EIP 3508/9 relacji Warszawa Zachodnia (odj. 08:20) – Gdynia Główna (przyj. 11:59) od 31 maja br., kursowanie w niedziele.
Bilety na połączenia Express InterCity Premium są dostępne w sprzedaży od 14 maja. Zarówno w kasach, biletomatach, jak i kanałach zdalnych, m.in. poprzez stronę internetową intercity.pl czy aplikację mobilną IC Mobile Navigator.
Dalsze decyzje dotyczące przywrócenia kolejnych zawieszonych wcześniej połączeń, w tym EIP, będą zależne przede wszystkim od aktualnie panujących warunków, możliwości swobodnego przemieszczania się oraz zainteresowania usługami PKP Intercity. Priorytetem dla spółki pozostaje troska o pełne bezpieczeństwo i komfort podróży.
Pakiet ochrony osobistej – bezpieczeństwo przede wszystkim
Na połączenia obsługiwane przez Pendolino, podobnie jak na wszystkie inne PKP Intercity, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo podróżnych przewoźnik umożliwia obecnie zakup biletów na 50 proc. miejsc siedzących po to, aby podróżni mogli zajmować najwyżej co drugie miejsce siedzące.
Wszyscy pasażerowie EIP będą otrzymywać pakiety ochrony osobistej, składające się z maseczki i rękawiczek jednorazowych oraz dwóch chusteczek dezynfekujących. Rozdawać je podróżnym będzie obsługa pociągu. Drużyna konduktorska będzie liczniejsza, aby zapewnić jak najsprawniejszą obsługę pasażerów z zachowaniem odpowiednich zasad bezpieczeństwa.
W trosce o bezpieczeństwo podróżnych usługi gastronomiczne są tymczasowo całkowicie zawieszone we wszystkich pociągach PKP Intercity, w tym także w Pendolino.
Czyszczenie i dezynfekcja Pendolino
Wszystkie pociągi Pendolino są obecnie dezynfekowane przez producenta taboru metodą zamgławiania, czyli rozproszenia środka dezynfekującego razem ze strumieniem powietrza
w postaci mikroskopijnych cząstek podczas czyszczeń codziennych i okresowych realizowanych w Warsztacie Utrzymania Taboru. Dodatkowo pociągi będą czyszczone podczas jazdy na całej trasie. Dezynfekowane będą newralgiczne elementy, z którymi podróżni mają bezpośredni kontakt, m.in. klamki, poręcze, uchwyty, przyciski sterowania drzwiami.
Zapewnione bezpieczeństwo podróży
PKP Intercity podejmuje liczne działania zapewniające bezpieczne przejazdy. Przewoźnik stale monitoruje frekwencję w swoich pociągach. Te działania pozwalają na reakcję, gdy spodziewana jest większa liczba podróżnych. W takich sytuacjach składy mogą być wzmacniane dodatkowymi wagonami, umożliwiając tym samym zajmowanie miejsc
z zachowaniem odstępów pomiędzy podróżnymi.
Aby zapewnić bezpieczną podróż jak największej liczbie osób zainteresowanych danym połączeniem, PKP Intercity apeluje o pobieranie rezerwacji miejsc do biletów okresowych oraz kupowanie biletów z wyprzedzeniem. Zakupu najlepiej dokonać przez kanały zdalne, m.in. poprzez stronę internetową intercity.pl czy aplikację mobilną IC Mobile Navigator. Dzięki temu przewoźnik będzie mógł efektywnie dostosowywać ofertę do obecnego zapotrzebowania.
W ostatnich tygodniach PKP Intercity zwiększyło częstotliwość dezynfekowania i czyszczenia składów. Na warszawskiej Olszynce Grochowskiej, stacji postojowej, z której wyprawianych jest najwięcej pociągów przewoźnika, dezynfekowane są kluczowe miejsca i elementy wyposażenia wagonów, z którymi podróżny ma bezpośredni kontakt, m.in. klamki, poręcze, uchwyty, przyciski sterowania drzwiami, czy toalety.
Przewoźnik przypomina pasażerom o konieczności stosowania się do ogólnie obowiązujących zasad, których przestrzeganie przyczynia się do zdrowia i bezpieczeństwa własnego oraz innych, tj. zasłanianie ust i nosa, zachowywanie bezpiecznej odległości, częste mycie rąk.
Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk.