W poniedziałek doszło do nieplanowanego zatrzymania pociągu ED 250 w Łazach. W sieci trakcyjnej doszło do zaniku napięcia.
Do sytuacji doszło w okolicach stacji Łazy. Z relacji pasażerów wynika, że pociąg miał stać kilka minut. Około godziny 19 napięcie w sieci wróciło i skład już bez przeszkód pojechał w kierunku Katowic. W ślad za Pendolino pojechał pociąg sieciowy, aby sprawdzić przyczynę awarii. Zapytaliśmy rzecznika prasowego PKP Energetyka o to co było przyczyną zatrzymania pociągu.
– Przyczyną przerwy w zasilaniu pociągu była próba kradzieży liny nośnej. Sprawcy próbowali tego dokonać zamykając tzw. odłącznik. Spowodowali blokadę zasilacza, czego skutkiem była przerwa w zasilaniu sieci trakcyjnej. Po ponownym otwarciu odłącznika napięcie wróciło. Awaria nie miała zatem związku ze stanem infrastruktury energetycznej – napisała Monika Żychlińska reprezentująca kolejową spółkę
Stan przygotowania infrastruktury energetycznej na rozkładowe jazdy pociągów ED250 wzbudza kontrowersje.
Z Tomaszem Besztakiem, dyrektorem ds. eksploatacji i rozwoju sieci PKP Energetyka, rozmawialiśmy o zaawansowaniu programów modernizacji systemów zasilania na magistrali E 65.
– Na CMK zakończyliśmy już prace przy 21 obiektach, a w roku 2015 zostaną nam do zrobienia tylko 4, wszystkie zasilane napięciem 110 kV. Jesteśmy zatem przygotowani, by zasilać pociągi z odpowiednią mocą przy założonych prędkościach nowego rozkładu. Jak każdy mógł się przekonać, nie było żadnych problemów z zasilaniem składów.
RK: Pewne sygnały dotyczące braków na CMK dochodziły do nas jednak w czasie testów na CMK. Niektórzy twierdzą, że na całym szlaku z Trójmiasta do Krakowa/ Katowic nie jest gotowa nawet połowa obiektów. Pojawiały się też zarzuty dotyczące nastaw na wyłącznikach.
– CMK jest bardzo dobrze przygotowana pod kątem systemu zasilania. Maszyniści nie narzekają na jakiekolwiek parametry dotyczące zasilania sieci trakcyjnej. Wszystkie podstacje zasilane średnim napięciem, które były planowane do zmodernizowania są już są gotowe. Zbudowana została już również pierwsza podstacja zasilana napięciem 110 kV w Łachowie oraz 6 nowych kabin sekcyjnych. Jedyne elementy, które są planowane do zakończenia w roku 2015 to podstacje o mocy 110 kV, które zastąpią istniejące kabiny – tzn: Rylsk, Stawowice, Pląskowice i Starzyny. Twierdzenie, że co najmniej połowa obiektów nie jest skończona, jest zatem nieprawdziwe.
Całą rozmowę przeczytasz w następnym, papierowym wydaniu miesięcznika rynek-kolejowy.pl