Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pendolino pojedzie do Poznania i Szczecina [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pendolino pojedzie do Poznania i Szczecina [aktualizacja]
Fot. KOLEJ77, SM42.pl
To już pewne. Pendolino zacznie regularnie kursować do Poznania oraz Szczecina. Od grudnia jednostki tej serii zaczną obsługiwać pociąg dotychczasowy pociąg EIC Chrobry ze Szczecina do Warszawy przez Poznań. ED250 pokona tę trasę w 4 godziny i 17 minut, a więc znacznie szybciej niż pociągi w obecnym rozkładzie jazdy. Z racji zmiany kategorii podrożeją też bilety, wiemy o ile. Na tory wyjedzie też trzeci komercyjny ekspres łączący Szczecin i Warszawę - EIC Bolesław Prus.

Zarówno Poznań jak i Szczecin do tej pory nie znajdowały się w siatce połączeń kolejowych obsługiwanych jednostkami ED250, popularnymi Pendolino. Najszybsze pojazdy w taborze PKP Intercity kursują bowiem na trasach z Gdyni (Kołobrzegu) do Krakowa/Katowic/Wrocławia/Rzeszowa/Bielska-Białej przez Warszawę. Od grudnia ma się to zmienić, bowiem wspomniane jednostki zaczną obsługiwać komercyjny pociąg Chrobry, kursujący ze Szczecina do Warszawy Wschodniej co właśnie zapowiedział wiceminister Infrastruktury, Arkadiusz Marchewka mówiąc, że resortowi Infrastruktury zależy na łączeniu Warszawy z miastami na rubieżach kraju.

4 godziny i 17 minut ze Szczecina do Warszawy

Jak na razie więc ED250 pojadą z Warszawy do Szczecina przez Poznań i z powrotem raz dziennie, umożliwiając dogodny dojazd do stolicy kraju na godzinę 10:16 (wyjazd ze Szczecina 5:41) oraz powrót do stolicy Wielkopolski (na godzinę 18:19) oraz Pomorza Zachodniego na 20:19. Pociąg zatrzyma się w Szczecinie Dąbiu, Stargardzie, Krzyżu (umożliwienie skomunikowania z pociągami regionalnymi do i z Gorzowa Wielkopolskiego) oraz Poznaniu. Następną stacją będzie dopiero Warszawa Zachodnia. Pendolino ma pokonać tę trasę w ciągu rekordowych czterech godzin i 17 minut. Podobnie będzie w przypadku pozostałych połączeń ekspresowych na tej trasie.

Obecnie najszybszy pociąg w tej relacji jedzie 4 godziny i 32 minuty. Wiceminister Piotr Malepszak mówił nam jakiś czas temu, że docelowy czas przejazdu w tej relacji linią przez Poznań i Stargard ma kształtować się na poziomie 4 godzin i 10 minut. Widać więc, że grudniowe plany bardzo zbliżają się do tego celu zwłaszcza, że Pendolino ma zaplanowany aż 12-minutowy postój na stacji w Poznaniu. Jak na razie nie wiemy z czego wynika ten czas, ale prawdopodobnie chodzi tu o zmianę kierunku jazdy i trasowanie pociągu przez Poznań Wschód a nie Franowo.

Warto zaznaczyć, że w ramach przyznanego otwartego dostępu dla trasy z Warszawy do Szczecina przez Poznań PKP Intercity nie wnioskowało o możliwość realizacji tych połączeń przy pomocy jednostek ED250,

Mniej Pendolino do Gdyni i Krakowa. Dlaczego?

Skierowanie Pendolino do obsługi Szczecina sprawi, że mniej tego typu pojazdów pojedzie na podstawowej trasie z Gdyni do Krakowa.

– Oczywiście pojazd będzie przesunięty z trasy Kraków – Trójmiasto, ale my już w tym momencie obserwujemy w tej relacji tak duże potoki, że nawet łączenie dwóch ED250 w jeden skład nie rozwiązuje problemu, bo potrzebujemy więcej miejsc dla podróżnych. Odpowiedzią na to jest formowanie składów wagonowych, a mamy już przecież lokomotywy i wagony na 200 km/h, dlatego taka zmiana – tłumaczy nową trasę Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Malinowski dodał też, że w regularnym ruchu planowanym (nie jako zastępstwo za Pendolino) nowe lokomotywy Griffin 200 pojadą z prędkością 200 km/h ze składami wagonowymi dopiero od lata przyszłego roku.

– Kiedyś linia do Poznania była perełką PKP Intercity i chcemy do tego wrócić, dlatego też wracamy na tę linię z coraz lepszą ofertą. Może to być najlepsza linia w kraju a Pendolino to jest nasz najlepszy pojazd, dlatego kierujemy ED250 do obsługi tej trasy – zakończył Malinowski. 

Będzie drożej

Z racji tego, że EIC Lech zmieni swoją kategorię na EIP, to oczywistym jest, że podróż tym połączeniem będzie też droższa.

Piotr Malepszak, wiceminister Infrastruktury pytany przez nas o cenę na połączenie Pendolino odpowiada, że z racji kategorii EIP pociąg ten będzie droższy od pociągów ekspresowych (dotychczasowego Lecha oraz Sediny) o 30 kilka złotych, w okolicy 190 złotych w relacji Szczecin – Warszawa, natomiast Pendolino z Poznania do Warszawy będzie kosztowało 169 złotych w stosunku do 149 złotych, jakie płacimy za obecnego Lecha czy Sedinę.

– Kierujemy Pendolino tam, gdzie jednostka będzie miała wypełnienie na poziomie 70-80% a szczytowo ponad 90%, natomiast na trasie Kraków – Gdynia, a zwłaszcza Warszawa – Trójmiasto musimy szukać alternatyw z większą podażą miejsc, bo łączenie Pendolino było też próbą szukania rozwiązania. Natomiast jeśli ja mogę zestawić pociąg z lokomotywy i 12 wagonów i mieć 700 miejsc siedzących, z czego ponad 600 się sprzeda, no to jasne jest, że z punktu widzenia ekonomii to będzie dobre, biznesowe podejście do tematu przewozów – mówi Malepszak.

Pociągi na 250 km/h pojadą teraz... 160 km/h lub mniej

Warto też zaznaczyć, że jednostki ED250 zakupiono z myślą o eksploatowaniu ich z prędkością 250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej, gdzie Pendolino mają pokazywać pełnię swoich możliwości. I choć do dziś nie udało się zmodernizować CMK do standardu umożliwiającego podróż tą trasą ze wspomnianą prędkością, to Pendolino regularnie kursują po niej z prędkością 200 km/h.

Pomiędzy Warszawą a Szczecinem Pendolino nie rozpędzi się jednak do prędkości większej niż 160 km/h, bowiem ani linia nr 3 (Warszawa - Poznań) ani nr 351 (Poznań – Szczecin) nie są przystosowane do kursowania po nich z wyższymi prędkościami. Modernizacja drugiego z tych odcinków, oczywiście opóźniona, powoli dobiega końca, natomiast prace budowlane sprawiają, że pociągi nie wszędzie jeżdżą już po niej z maksymalną prędkością. Stawia to więc pod znakiem zapytania sens użytkowania najszybszych jednostek PKP Intercity na trasie, na której nie wykorzystają one swojego potencjału i nie będą lepsze niż tabor, który już obecnie obsługuje połączenia w tej relacji.

Szerzej o wątpliwościach wobec kursowania Pendolino na trasie Warszawa – Poznań – Szczecin pisaliśmy w styczniu bieżącego roku, kiedy to temat kursowania jednostek ED250 do Szczecina wybrzmiał po raz pierwszy.

Trzeci ekspres do Szczecina. Wraca Bolesław Prus

Skierowanie Pendolino na trasę do Szczecina to nie jedyne nowości w rozkładzie jazdy od 15 grudnia, na jakie mogą liczyć pasażerowie podróżujący pomiędzy Szczecinem/Poznaniem a Warszawą, bowiem od grudnia na tory wyjedzie trzeci kurs kategorii EIC w relacji Szczecin – Warszawa, którym będzie ekspres Bolesław Prus. Wyruszy on z Warszawy o 8:00, żeby dotrzeć do Szczecina Głównego o 12:17 a w drogę powrotną do stolicy ruszy o 15:39 i dotrze tam o 20:00.

Od września na tej trasie kursuje drugi ekspres, Sedina, która także pojawi się w nowym rozkładzie jazdy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5