Aż osiem składów wagonowych zastępuje dziś pociągi Pendolino. Podobnie było wczoraj. Jak ustalił „Rynek Kolejowy”, pociągi zostały odstawione, bo w podwoziu wykryto znaczące uszkodzenia po uderzeniach tłuczniem.
Coraz mniej Pendolino na torach
PKP Intercity posiada 20 pociągów Pendolino, które kosztowały łącznie 400 milionów euro. Jeszcze w ubiegłym rozkładzie jazdy zakładano, że 16 z nich będzie każdego dnia na torach, a reszta – w rezerwie. Teraz przewoźnik ograniczył się tylko do 15 pociągów. Jak
pisaliśmy niedawno, jeden ze składów po wypadku w Ozimku jeszcze długo nie wróci na tory, w naprawie powypadkowej jest jeszcze jeden pojazd. Do tego pozostałe składy przechodzą sukcesywnie naprawy poziomu P4, podczas których
ma być montowany bezprzewodowy internet.
Mimo tak dużej rezerwy, od piątku na torach jest coraz mniej pociągów ED250. Zastępują je składy wagonowe – najpierw w dwóch pociągach EIP, potem w coraz większej liczbie, a wczoraj i dziś – aż w ośmiu. Są to relacja Gdynia – Bielsko-Biała i Gdynia – Gliwice. Wywołuje to coraz większe niezadowolenie pasażerów, którzy płacą za bilet na pociąg Express Intercity Premium, a otrzymują skład o gorszym standardzie. Niższa prędkość przejazdu klasycznych pociągów może też powodować opóźnienia.
„Wygląda jak ostrzelany”
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, aż sześć składów Pendolino zostało od piątku odstawionych na bocznicy w Olszynce Grochowskiej z powodu niepokojących uszkodzeń podwozia. Pracownicy przewoźnika znaleźli tam wybite dziury, poprzerywane izolacje i wbite w poszycie kamienie. Jak mówią, „tabor wygląda jak ostrzelany”. – Sześć pojazdów Pendolino zostało wyłączonych z ruchu ze względu na ślady po kontakcie z tłuczniem stwierdzone na podwoziu – potwierdza oficjalnie rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska.
Jak informuje przedstawicielka przewoźnika, tabor jest obecnie bardzo dokładnie sprawdzany. – Analizy przyczyn prowadzone są przez przewoźnika oraz zarządcę infrastruktury – mówi Serbeńska. Zajmujący się utrzymaniem taboru Alstom nie chce się wypowiadać w tej sprawie i odsyła do PKP Intercity. To przewoźnik zresztą zleca naprawy, które wykonuje warszawski zakład utrzymania Alstomu.
Natomiast zarządca infrastruktury nie rozstrzyga, co jest przyczyną uszkodzeń. Rzecznik PLK Mirosław Siemieniec potwierdza tylko, że analizy przyczyn prowadzone są przez przewoźnika oraz zarządcę infrastruktury. – Sprawdzamy wszystkie trasy przejazdu składów – dodaje Mirosław Siemieniec.
Aktualizacja: Za Pendolino wagony z ŁodzianinaJak poinformowało Stowarzyszenie Kolejowa Linia Łódzka za PKP Intercity, od dnia 24 stycznia do odwołania pociąg IC "Łodzianin" będzie kursował w zmienionym zestawieniu wagonów. Zmiana podyktowana jest koniecznością podstawienia znacznie większej liczby składów zastępczych za pociągi Pendolino.
Więcej informacji tutaj.
Aktualizacja: W ruchu jest 12 składów ED250Jak potwierdza rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska, w ruchu jest 12 pojazdów ED250. Z 20 składów, dwa znajdują się w naprawach powypadkowych, a sześć jednostek zostało wyłączonych z ruchu z powodu opisywanej sprawy. – Jesteśmy cały czas w kontakcie z producentem i staramy się, aby składy jak najszybciej wróciły do ruchu – zapewnia Serbeńska.
– Pasażerowie, którzy odbyli podróż w składach zastępczych mają prawo do złożenia reklamacji. Podstawą do uznania takiej reklamacji jest zachowanie biletu – informuje rzeczniczka, zaznaczając, że każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. – Reklamację można złożyć korespondencyjnie, wysyłając ją na adres siedziby PKP Intercity, w każdej kasie biletowej sprzedającej bilety PKP Intercity lub poprzez formularz reklamacyjny na stronie Intercity.pl – podaje.
Aktualizacja: 25 stycznia w ruchu 12 składów ED250Według informacji "Rynku Kolejowego", w ruchu jest dziś nadal 12 składów Pendolino, a nie jeden więcej jak pierwotnie podawaliśmy. Zastępcze składy wagonowe pojadą dziś za 6 a nie jak jeszcze wczoraj wieczorem podawało PKP Intercity 5 pociągów kategorii EIP. Będą to relacje Bielsko-Biała – Warszawa Wschodnia, Gdynia Główna – Kraków Główny, Kraków Główny – Kołobrzeg, Gdynia Główna – Gliwice, Gliwice – Gdynia Główna oraz Warszawa Wschodnia - Bielsko Biała Główna. Czekamy na więcej informacji na temat przyczyn uszkodzeń tłuczniem od PKP PLK i PKP Intercity.