W ubiegłą sobotę pociąg ED250-001 Pendolino PKP Intercity wyjechał na ponowne testy do Niemiec. Alstom ma nadzieję uzyskać dla niego dopuszczenie do ruchu po tamtejszych torach w przyszłym roku.
Zdjęcie składu przed wyruszeniem do Niemiec
opublikował przewoźnik towarowy Freightliner PL, który pociągnął go lokomotywą spalinową Class 66. – Pojazd ED250-001 został oddelegowany do Alstomu na potrzeby realizacji dalszych czynności związanych z uzyskiwaniem dokumentów uprawniających do eksploatacji za granicą – potwierdza Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity.
Opóźnione dopuszczenia
Jak już pisaliśmy, z końcem marca 2020 roku minął ostateczny termin uzyskania przez producenta pociągów Pendolino PKP Intercity dopuszczenia do poruszania się na terenie Austrii, Niemiec i Czech. Kontrakt przewoźnika z Alstomem
nie przewiduje kar z tytułu opóźnień w zdobywaniu homologacji za granicą. Ostatnie testy
wykonywane były w Czechach.
Nie otrzymaliśmy od PKP Intercity odpowiedzi na pytanie, czy przewoźnik otrzymał jednostkę zastępczą lub rekompensatę za oddelegowany pojazd, który nie obsłuży w tym czasie pasażerów. – Ze względu m.in. na trwającą pandemię i tym samym zakłócony przebieg procesu homologacji pojazdów serii ED250 za granicą, pomiędzy PKP Intercity a Alstom zostało zawarte porozumienie, które określa warunki i zasady udostepnienia pojazdów – poinformowała przedstawicielka przewoźnika.
Dopuszczenie uda się uzyskać w przyszłym roku?Dyrektor komunikacji Alstomu Iwona Burzyńska informuje, że zgodnie z porozumieniem zawartym przez producenta z PKP Intercity Pendolino ma uzyskać dopuszczenie do ruchu na Czechy i Niemcy do końca czerwca 2022, a Austrię do końca października 2022. – Na ten moment wszystko odbywa się zgodnie z planem – poinformowała. Za procedury odpowiada włoski oddział Alstomu, gdyż pojazdy wyprodukowane były we włoskim zakładzie w Savigliano.
Podczas poprzednich testów w Niemczach
skład uległ wypadkowi, ale według Alstomu nie miało to znaczącego wpływu na opóźnienie procesu. W ubiegłym miesiącu przeprowadzono testy systemu liczącego osie (axle counter). W tym tygodniu sprawdzany jest wpływ pojazdu na sieć trakcyjną. Po powrocie z Niemiec, ED250-001 czeka jeszcze wyjazd do Austrii na początku 2022 roku.
PKP Intercity już w 2016 roku
zakładało skierowanie Pendolino, po uzyskaniu dopuszczeń, do Wiednia, Pragi czy Berlina. Ze względu na dofinansowanie unijne, przed 2024 rokiem i tak będzie to możliwe
tylko pod warunkiem uzyskania stosownych zgód od organów UE i CUPT, co byłoby trudne do osiągnięcia. To samo dotyczyłoby ewentualnego skierowania jednego z pociągów na trasę do Poznania, co
zapowiedziała w czerwcu posłanka Jadwiga Emilewicz (jej zapowiedzi nie potwierdziła "Rynkowi Kolejowemu" Grupa PKP).