Od grudnia mieszkańcy Szczecina mogą korzystać z pociągów kategorii EIP do Warszawy. Chociaż przedstawiciele PKP Intercity wskazują, że wyniki sprzedażowe na trasie są bardzo dobre, radny miasta Marek Duklanowski nie podziela tego entuzjazmu. Zwraca uwagę, że mieszkańcom miasta przydałyby się inne rozwiązania kolejowe.
W rozkładzie jazdy PKP Intercity na sezon 2024/2025 znalazło się
nowe połączenie na trasie Szczecin – Warszawa. W komunikacie informującym zwracano uwagę, że zapewni ono mieszkańcom Szczecina rekordowo krótki czas podróży – 4 godziny i 18 minut do stacji Warszawa Centralna. Pendolino na trasie Szczecin – Warszawa startuje o 7:41. Powrotne połączenie natomiast rusza z Warszawy Centralnej punktualnie o 16:00.
Czy po dwóch miesiącach od funkcjonowania Pendolino Szczecin – Warszawa można uznać za zadowalające? Zdania wydają się podzielone.
Zaoszczędzony czas nieadekwatny do ceny?
PKP Intercity uważa wyniki na trasie za "satysfakcjonujące".
– Zarówno Poznań-Warszawa jak i Szczecin-Warszawa znalazły się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków obsługiwanych składami Pendolino. Wyniki sprzedażowe, po pierwszym miesiącu funkcjonowania połączenia, są satysfakcjonujące - informuje rzecznik prasowy PKP Intercity, Maciej Dutkiewicz.
Nieco inne podejście do sprawy połączenia Pendolino ma przedstawiciel lokalnych władz. Biuro prezydenta nie chciało podejmować się oceny wyników z uwagi na fakt nieprowadzenia żadnych obserwacji w tej sprawie. O zdanie spytaliśmy więc jednego z radnych Szczecina - Marka Duklanowskiego. Uważa, że dodanie nowego szybkiego przejazdu nie ma żadnego wpływu na mieszkańców miasta. – Pociąg EIC "Chrobry" jedzie ze Szczecina do Warszawy pięć minut dłużej (odjazd ze Szczecina o 5:36, przyjazd do Warszawa Centralna o 9:59 – przyp. red.), zatem korzyść polegająca na skróceniu czasu podróży nie występuje. Jest oczywiście nowocześnie wyglądający wagon w wyższej cenie i właściwie tylko tyle – wyjaśnia.
Analizując dostępność miejsc dzień wcześniej na konkretny przejazd (18 lutego) w kierunku Warszawy, radny zwraca uwagę, iż zainteresowanie jest podobne jak w przypadku innych połączeń.
Ważniejsze regularne połączenia regionalne
Marek Duklanowski uważa, że dla miasta i jego mieszkańców w dłuższej perspektywie ważniejsze od kolejnego połączenia do Warszawy byłoby uregulowanie połączeń kolejowych o znaczeniu regionalnym. – Myślę, że z punktu widzenia Szczecina istotne jest, aby na części tras, zwłaszcza tych o znaczeniu regionalnym w rozumieniu – wojewódzkim, pojawił się równy godzinny, półtoragodzinny czy dwugodzinny takt w godzinach odjazdów – uważa radny.
Jako przykłady miejscowości, do których szczecinianom przydałyby się takie połączenia, wskazuje Świnoujście, Kostrzyn, Kołobrzeg i Choszczno. – Taka częstotliwość kursowania z pewnością byłaby wsparciem przy wyborze transportu szynowego – dodaje.