Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pierwszy odcinek tunelu kolejowego pod Łodzią wydrążony [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Na budowie łódzkiego tunelu średnicowego świętowano dziś ukończenie obudowy pierwszego kompletnego odcinka, gdzie w przyszłości będzie jeden tor. Ze względu na trudne warunki geologiczne oraz konieczność zabezpieczania obiektów na powierzchni praca jest wymagająca. Nadal są jednak szanse na ukończenie prac budowlanych przed końcem roku 2023 – mówi dyrektor projektu z ramienia wykonawcy Marcin Tomaszewski.

17 luty zakończono ważny etap budowy. Mniejsza tarcza TBM (8,5-metrowa „Faustyna”) dotarła do szachtu przy ul. Stolarskiej. Tym samym zakończyło się drążenie pierwszej z czterech nitek jednotorowych, które będą rozprowadzały ruch od strony dworca Łódź Fabryczna w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Historyczny moment

Dyrektor Tomaszewski z PBDiM Mińsk Mazowiecki zwraca uwagę na historyczne znaczenie tego momentu w skali całej polskiej sieci kolejowej. – Jest to pierwszy w Polsce tunel kolejowy tej średnicy, wydrążony tarczą TBM – podkreśla. – Zrealizowała to polska firma, angażując do tego celu specjalistów międzynarodowych, ale nadzorując ich pracę. Przed polską koleją jeszcze wiele tego typu inwestycji – dodaje.

Przebicie ściany komory nastąpiło ok. 260 metrów od miejsca, w którym nitki jednotorowe przejdą w tunel dwutorowy. Mała tarcza, po uprzątnięciu gruzu i koniecznych pracach serwisowych (konieczna będzie wymiana wielu części, w tym zużytych elementów tnących, oraz konserwacja układów hydraulicznych), zostanie obrócona na zachód i zacznie drążyć kolejną pojedynczą nitkę. Ze względu na długość zaplecza tarczy (skład złożony z 5 segmentów liczy ok. 110 m długości) będzie to skomplikowana operacja. – Musimy przejrzeć całą tarczę. W tym celu rozłączymy wszystkie „wagony”, a potem połączymy je z powrotem – zapowiada Tomaszewski.

Następnym krokiem po zakończeniu budowy tunelu będzie jego dokładna inwentaryzacja. Gdy uwolnimy odcinek zajmowany obecnie przez TBM, zacznie się przygotowywanie podtorza i wykonywanie kolejowych instalacji teletechnicznych. Następnie powstanie nawierzchnia linii kolejowej i sieć trakcyjna, a na końcu – sieć łączności GSM-R i inne systemy zapewniające bezpieczeństwo.

Geologia płata figle

Grunt pod Łodzią sprawił wykonawcy już wiele niespodzianek. – Drążenie pierwszego tunelu, które traktowaliśmy trochę jako testu, dało nam możliwość doboru odpowiednich pian i polimerów, a także narzędzi. Działamy w zróżnicowanym gruncie: mamy tu piaski, gliny, ich mieszanki, a na trasie tarczy dwutorowej – także liczne polodowcowe głazy narzutowe o średnicy nawet do 50 cm – wyjaśnia przedstawiciel PBDiM.

Dodatkowym wyzwaniem jest niski naziom (warstwa ziemi nad górną krawędzią tarczy), czasami nie większa od jej średnicy. – Przy tarczy EPB, oddziałującej na ciśnienie gruntu, parametr ten odgrywa istotną rolę. Przechodzimy pod ważnymi elementami infrastruktury miasta, takimi jak al. Włókniarzy, a także pod wodociągami i gazociągami – tłumaczy. – Musimy cały czas dbać o to, by osiadania na górze były minimalne. Dzięki temu obiekty na powierzchni – budynki, drogi oraz inne obiekty – pozostaną nienaruszone – dodaje nasz rozmówca.

Według Tomaszewskiego koniec 2023 r. jest nadal realnym terminem ukończenia budowy (choć pasażerowie – według PKP PLK – będą mogli skorzystać z nowej infrastruktury dopiero w rok później). – Według dzisiejszego stanu naszej wiedzy nie ma zagrożenia dalszych opóźnień. Zobaczymy jednak, co przyniesie dalsza realizacja projektu – zastrzega dyrektor. Rok 2023 jest ważną cezurą – upływa wtedy termin rozliczenia pozyskanych na inwestycję funduszy unijnych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Infrastruktura

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Roman Czubiński 11 lipca 2023

Łódzki tunel średnicowy: Wyciek z tarczy zatrzymał tramwaje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Wkrótce poważne utrudnienia na ulicach

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Infrastruktura

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Roman Czubiński 11 lipca 2023

Łódzki tunel średnicowy: Wyciek z tarczy zatrzymał tramwaje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Wkrótce poważne utrudnienia na ulicach

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5