CIECH Cargo chciałby zwiększyć skalę działalności i pozyskać więcej klientów spoza Grupy CIECH. – Mamy ambicje wstąpić do grona 10 największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce – mówi Andrzej Pawłowski, prezes zarządu przewoźnika.
Łukasz Malinowski, Rynek Kolejowy: Pracował Pan przez wiele lat w sektorze państwowym, a nie tak dawno temu przeszedł do prywatnego. Czy jest jakaś różnica pomiędzy tymi światami?
Andrzej Pawłowski, prezes zarządu CIECH Cargo: Myślę, że pomimo tego, że to ta sama kolej, to jednak trochę dwa różne światy. W pierwszym, w PKP PLK S.A., martwiliśmy się, jak wydać rozsądnie tak duże pieniądze, a w drugim robimy wszystko, aby je zarobić. W żadnym z tych przypadków nie jest łatwo. Przy czym w sektorze prywatnym w większym stopniu koncentrujemy swoją uwagę na stronie kosztowej prowadzenia działalności, chociaż nie można powiedzieć, że w państwowym na ten element nie zwracaliśmy uwagi. W sektorze państwowym natomiast czasami większe znaczenie ma polityka niż racjonalne wydatkowanie środków. W każdym razie, realizacja zadań w jednym i drugim przypadku jest wiele łatwiejsza, jeżeli masz fajny zespół ludzi, z którymi możesz te zadania realizować. Bez nich przecież sami nie jesteśmy w stanie nic zrobić. Ja miałem i dalej mam szczęście, że na swojej drodze zawodowej spotykałem i mam przyjemność współpracować ze wspaniałymi ludźmi.
Dziś mierzę się z trochę innymi wyzwaniami, bo po ponad 30 latach pracy w firmie państwowej los spowodował, że musiałem stanąć po drugiej stronie lustra i spojrzeć na świat kolejowy z zupełnie innej strony. I choć jeszcze parę lat temu nie wyobrażałem sobie pracy poza Polskimi Liniami Kolejowymi, to obecnie całkiem inaczej postrzegam te doświadczenia. One bardziej ukształtowały mnie biznesowo. Zdobyłem i dalej mogę zdobywać nowe umiejętności, poznawać i współpracować z nowymi i wspaniałymi ludźmi oraz pracować w różnych kulturach organizacyjnych. Moje managerskie doświadczenie rozwinęło się ze stricte wyspecjalizowanego w dziedzinie infrastruktury kolejowej do bardziej uniwersalnego i elastycznego. Dziś jestem świadomym zawodowcem, ale też znam swoje ograniczenia i elementy wymagające poprawy. W myśl zasady, że całe życie się uczymy, staram się jak najwięcej wyciągnąć z tej lekcji i jak najwięcej tych doświadczeń przekazać moim współpracownikom.
CIECH Cargo to po PKP PLK i CTL Logistics Pana kolejny etap w karierze.
Tak. Dołączyłem do Grupy CIECH, czyli jednej z największych firm chemicznych w tej części Europy. Od 1 sierpnia 2022 roku obejmuję stanowisko Prezesa zarządu w spółce CIECH Cargo i razem z moim zespołem wprowadzamy CIECH Cargo na nowe tory.
Jak kształtowały się przewozy CIECH Cargo w roku 2022? Jak na skalę przewozów wpłynęły wydarzenie w ostatnich latach? Jak wy, jako przewoźnik, i cała grupa odczuliście wzrost kosztów energii?
To był dobry rok dla CIECH Cargo, tak jak dla większości przewoźników kolejowych w Polsce. Szczególnie za sprawą górki przewozowej, spowodowanej głównie przewozami węgla, oraz po części zwiększoną wymianą towarów na przejściach granicznych z Ukrainą. W CIECH Cargo prowadziliśmy program poprawy efektywności działalności spółki we wszystkich obszarach, który kontynuujemy również w 2023 roku. Zwiększyliśmy nasze przychody o ponad 20%, przez co też poprawiliśmy wynik finansowy spółki.
Jeżeli chodzi o wpływ wydarzeń związanych z Covid-19 oraz wojny w Ukrainie, to w zakresie przewożonych wolumenów (realizujemy 90 proc. przewozów dla Grupy CIECH) nie odczuliśmy większej różnicy. Odczuliśmy za to - jak wszyscy - skutki wzrostu cen. W szczególności wzrost cen energii trakcyjnej odczuwamy od początku 2023 roku, bo skończyła nam się stara umowa z PKP Energetyka. Skala podwyżek cen zaskoczyła cały rynek kolejowy: energia podrożała o około 30 proc., a o ponad 40 proc. wzrosły koszty w części dotyczącej opłat przesyłowych. Ponadto, w związku z dużą inflacją wzrosły koszty materiałów oraz koszty pracy. Tak więc to już jest inna baza kosztowa prowadzenia działalności kolejowej niż jeszcze kilka lat wcześniej. Przez to również stawki przewozowe są na innym poziomie niż parę lat temu.
Największe wyzwania w CIECH Cargo?
CIECH Cargo to spółka wchodząca w skład Grupy CIECH, której głównym zadaniem jest obsługa przewozów realizowanych na rzecz Grupy. W jej ramach obecnie realizujemy około 90 proc. wszystkich przewozów, budując tym samym przewagi konkurencyjne koncernu w obszarze logistyki i transportu. Wozimy głownie sodę, kamień oraz surowce wykorzystywane podczas produkcji sody i soli, niezbędne do utrzymania procesu produkcji. Mamy ambitne plany rozwojowe. Zależy nam na osiągnięciu większej skali działalności.
Czy planujecie rozwijać działalność poza przewozami w ramach Grupy CIECH? Czy udział zewnętrznych klientów będzie znacząco rosnąć?
Jednym z naszych podstawowych zadań na kolejne lata jest dywersyfikacja przychodów. Wchodzimy w nowe obszary przewozów, których spółka w swojej historii jeszcze nie realizowała. Przykładem jest nawiązanie współpracy z Grupą Unimot w zakresie przewozu paliw płynnych, poprzez kooperację z firmą Olavion. Rozpoczęliśmy również współpracę z jedną z największych grup logistycznych OT Logistics w zakresie przewozu węgla do Elektrowni Opole, Kędzierzyn-Koźle Azoty oraz do innych odbiorców. Prowadzimy również wspólne działania z Arcelor Mittal w zakresie przewozu rudy żelaza i węgla. Realizujemy również usługi dla kilku mniejszych klientów.
Co możecie zaoferować rykowi zewnętrznemu?
Dobrą ofertę i wysoką jakość obsługi, wynikającą także z dużego doświadczenia. Może nie wszyscy pamiętają, że CIECH Cargo był jednym z pierwszych przewoźników kolejowych na liberalizującym się rynku kolejowym w Polsce. Wtedy występował pod nazwą Transoda Inowrocław. Oprócz bardzo doświadczonej kadry, dziś, jako jedni z nielicznych, dysponujemy nowoczesną flotą lokomotyw elektrycznych. Do realizacji przewozów wykorzystujemy tylko nowoczesne lokomotywy elektryczne Traxx, Dragon 2 i Gama. Dzięki własnym warsztatom, w których utrzymujemy nasze wagony, wykonujemy wszystkie poziomy utrzymania, zaczynając od napraw bieżących a kończąc na P5 utrzymujemy unikalną dostępność wagonów na poziomie ponad 90 proc. Doświadczona kadra, nowoczesne lokomotywy i bardzo dobra dostępność wagonów pozwala nam zapewnić dobrą jakość przewozów i spełniać oczekiwania naszych klientów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.