- Można spytać, czy polscy kolejarze są ambitni. Niektórzy mówią "nie zbudowaliście nic od pięćdziesięciu lat". Więc zacznijmy budować - zaapelował podczas publicznej debaty dotyczącej rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce Marek Pawlik, członek zarządu PKP PLK.
Pawlik zaznaczył, że w Polsce istnieje problem odpowiedniej jakości połączeń wschód-zachód - Historyczne zaszłości, które to spowodowały są na tyle odległe, że trzeba już to przezwyciężyć - powiedział.
- Koleje Dużych Prędkości są dominującym trendem na świecie. W Polsce będą mogły być ważnym uzupełnieniem istniejącej sieci kolejowej. KDP ma sens, gdy potok pasażerów jest duży. Żeby tak się stało, cena musi być atrakcyjna. Nie tylko dla biznesmena, który pojedzie w szczycie do pracy, ale i dla kogoś, kto w środku dnia pojedzie na 3 dni do rodziny - mówił Pawlik.
- W przyszłym roku zakończone zostaną prace studialne nad linią KDP "Y". Wtedy będzie można podjąć decyzję, czy odłożyć ten projekt na półkę, czy realizować go. Wtedy będzie można określić model biznesowy i rozpocząć wykup gruntów - mówił Marek Pawlik. - Można spytać, czy polscy kolejarze są ambitni. Niektórzy mówią "nie zbudowaliście nic od pięćdziesięciu lat". Więc zacznijmy budować - zaapelował członek zarządu PKP PLK.
Wiceprezes PKP PLK mówił również o innych inwestycjach infrastrukturalnych - Podwyższenie prędkości na linii CMK przez zmianę napięcia będzie możliwy, gdy pojawi się w Polsce wystarczająco duża ilość taboru dwusystemowego, kupowanego pod kątem KDP. Wtedy będziemy mogli zmienić napięcie na CMK, nie zamykając linii dla dostępnego w Polsce taboru - zaznaczył Pawlik.
Kolejnym projektem, który realizuje PLK są studia głównych węzłów kolejowych - Nie może być tak że do pociągu KDP jedzie się pod miasto. Są dworce w centrach miast i dlatego szczegółowo analizujemy węzły, żeby zobaczyć, jak najlepiej doprowadzić do stacji centralnych linie KDP. Stworzy też to możliwość przemieszczania się do KDP innymi środkami transportu, taksówkami, koleją, autobusami - wyliczał Pawlik.
- Koleje Dużych Prędkości w Polsce nie będą wyspą. Trwają zaawansowane rozmowy na temat sposobami połączenia planowanej przez nas sieci z Czechami - zdradził Pawlik. Przyznał, że zwiększanie szybkości i częstości połączeń z Rosją i krajami bałtyckimi nie jest w tej chwili rozważane.