- W pierwszym kwartale 2012 roku rozpoczniemy testy zunifikowanego, unijnego systemu telematycznego. Po okresie próbnym, przewidujemy jego pełne wdrożenie - powiedział portalowi wnp.pl wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe Marek Pawlik.
Bardzo ważnym elementem dobrej usługi transportowej jest rzetelna i szybka informacja dla klienta. Ma ona kluczowe znaczenie dla nowoczesnych usług transportowych (m.in. dla usług "dostaw na określony czas", które pozwalają minimalizować koszty magazynowania) i dla włączania transportu kolejowego w łańcuchy usług logistycznych (np. dla usług "transportu drzwi-drzwi", które obecnie nie są realizowane przez transport kolejowy).
Dlatego już w 2006 roku Komisja Europejska określiła wymagania dotyczące telematyki, czyli systemu opartego na połączeniu technologii telekomunikacyjnych i informatycznych, dla wsparcia przewozów towarów koleją.
- Wymagania te definiuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 62/2006 przyjmujące Techniczną Specyfikację Interoperacyjności (specyfikację TSI) dla Aplikacji Telematycznych dla przewozów Towarowych (TAF) - mówi Pawlik.
Specyfikacja ta określa standardy elektronicznej wymiany informacji eksploatacyjnych pomiędzy zarządcami infrastruktury udostępniającymi drogę kolejową i przewoźnikami, aby usłudze transportu towarzyszyło udostępnianie rzetelnej informacji spedytorom i innym klientom towarowym. Zarządcy infrastruktury oraz przewoźnicy zostali zobligowani do wdrożenia, w oparciu o tę specyfikację, zunifikowanej elektronicznej wymiany komunikatów operacyjnych.
Obowiązek ten spoczywa także na PLK. Ma on przekazywać partnerom biznesowym informacje o zakłóceniach w ruchu, akceptować żądanie dostępu do trasy lub zgłoszenie pociągu a także dane, z ilu wagonów składa się pociąg, dokąd jedzie i czy wiezie ładunki niebezpieczna a jeśli tak - jakiego rodzaju.
- Po to, aby wszyscy zainteresowani mogli podłączyć się do systemu, musi powstać jednolite oprogramowanie i muszą zostać udostępnione serwery - mówi Marek Pawlik. - PLK uczestniczą w budowie tak rozumianego telematycznego systemu unijnego.
Ponoszą one siedem procent kosztów "jądra systemu", bowiem zarządzają dużą siecią kolejowej. PLK są również partnerem testowym a pierwsze próby łączności systemów przeprowadziły już na początku bieżącego roku z zarządcą sieci kolejowej w Niemczech - Bundesbahn Netz. Równolegle PLK muszą dostosować do zunifikowanej wymiany informacji trzy dziś eksploatowane systemy: Prowadzenie Opisu Sieci (POS), System Konstrukcji Rozkładów Jazdy (SKRJ) umożliwiający dziś licencjonowanym przewoźnikom internetowe zamawianie tras dla pociągów oraz System Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej (SEPE).
