Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pawlik: Międzynarodowe korytarze transportowe światełkiem w tunelu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
07-02-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 7 lutego 2011

Podziel się ze znajomymi:

Według członka zarządu PKP PLK, Marka Pawlika, obecny sposób przyznawania funduszy na modernizacje linii dedykowanych dla przewozów pasażerskich i towarowych prowadzi do ich „rozwarstwienia”. Cierpią na tym przede wszystkim te drugie. – Jest jednak światełko w tunelu – uważa Pawlik.

Marek Pawlik brał udział w kongresie „Zmieniamy Polski Przemysł”, podczas którego zabrał głos odnośnie problemów związanych z utrzymaniem i modernizacją sieci kolejowej w Polsce. – Obecnie modernizujemy ok. 3 tys. linii kolejowych. To oczywiście nie znaczy, że zostaną one oddane do użytku w roku bieżącym. Jest to proces wieloletni – powiedział.

- W celu wykorzystania środków unijnych, wyliczana jest tzw. luka finansowa. W oparciu o to ustalana jest kwota wkładu własnego. Okazuje się, że opłaca się przede wszystkim modernizować linie wykorzystywane przez transport pasażerski. Dla pozostałych wkład własny jest znacznie wyższy. To prowadzi do pewnego „rozwarstwienia” linii kolejowych w Polsce – zauważył Pawlik. - W następnych latach będziemy musieli utrzymywać linie zmodernizowane dzięki środkom z UE. Z drugiej strony ograniczoność środków sprawi, że będzie na tym cierpiała ta część torów, która jest przede wszystkim wykorzystywana przez przewozy towarowe – stwierdził wiceprezes PKP PLK.

- Ale jest pewne światełko w tunelu. Rozporządzenie KE i Rady 913/2010 zapowiada utworzenie korytarzy towarowych dedykowanych dla przewozów towarowych. W Polsce będą dwa: północ-południe oraz wschód-zachód – poinformował Pawlik. - Stajemy przed poważnym wyzwaniem zdefiniowania tych korytarzy tak, aby kolejowy transport towarowy w Polsce nie blokował transportu pasażerskiego, a z drugiej strony nie pogłębiała się niekonkurencyjność kolei towarowych wobec innych gałęzi transportu. Horyzont czasowy jest krótki, korytarze te mają rozpocząć funkcjonowanie w roku 2015 – stwierdził wiceprezes PKP PLK. - Będą one rządziły się własnym prawami, na zasadzie konsensusu i umów, mają być zawiązane pomiędzy podmiotami zarządzającymi infrastrukturą w tych korytarzach. Wyzwanie jest zatem poważne – podkreślił Pawlik.

- Możemy mieć dogodne położenie tranzytowe. Wymagane są jednak poważne inwestycje w infrastrukturę. Polskę da się przecież ominąć – stwierdził.

Marek Pawlik odniósł się także do kwestii wysokości stawek dostępu do infrastruktury kolejowej w naszym kraju. – Jak już wielokrotnie podkreślałem, z punktu widzenia PLK koszt może być nie tylko zerowy, ale i ujemny. Istnieje oczywiście konieczność utrzymania infrastruktury i to wymaga określonych środków finansowych. Natomiast to, jakie są koszty dostępu do infrastruktury, to jest polityka państwa. Do niego należy pogodzenie interesów obu stron – podkreślił wiceprezes PKP PLK.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5