Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK, poinformował, że w przyszłym roku rozpocznie się projekt modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. Zgodnie z jego informacjami, cały projekt realizowany będzie etapami i potrwa w sumie 5-6 lat, do końca obecnej unijnej perspektywy.
Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Paszkiewicz poinformował, że w tym momencie najważniejszym zadaniem dla PLK jest zakończenie modernizacji tras, na których w grudniu br. mają pojawić się Pendolino (według informacji PLK przekazanych wcześniej „Rynkowi Kolejowemu”, wszystkie prace na tych trasach, za wyjątkiem modernizacji stacji Gdańsk Wrzeszcz, mają się zakończyć w listopadzie br.). Natomiast od przyszłego roku kluczowym będzie projekt przebudowy WWK. Paszkiewicz zwrócił uwagę, że jest to newralgiczne miejsce na sieci PKP, z racji tego, że przez Warszawę przebiega większość połączeń dalekobieżnych oraz radykalnie zwiększa się zapotrzebowanie na ruch aglomeracyjny.
Prezes PLK zauważył, że w ramach przebudowy WWK planowane jest m.in. usunięcie wszystkich „wąskich gardeł”, odbudowa stacji Warszawa Główna (co mogłoby stanowić znaczące odciążenie linii średnicowej), poprawa przepustowości linii średnicowej (w tym remont mostu kolejowego przez Wisłę) oraz modernizacja linii obwodowej i trasy przebiegającej przez Warszawę Gdańską (linia nr 20).
Przypomnieć należy, że PLK informowały wcześniej, iż wstępnie planowane jest rozpoczęcie na przełomie 2015 i 2016 r. prac budowlanych dla następujących zadań:
-
Modernizacja linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia-Warszawa Gdańska)
-
Modernizacja linii nr 447 na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy.
Na linii 447 PLK planują m.in. przebudowę torów i przystanków. W ramach modernizacji linii obwodowej, planowany jest remont torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń srk. Rozpatrywana jest też koncepcja uruchomienia przewozów pasażerskich po linii 509, dzięki czemu pociągiem można byłoby dojechać m.in. na Bemowo. Realizacja takiego projektu ma szansę się zakończyć w ciągu ok. 3 lat.
W ramach przebudowy węzła warszawskiego, PLK nie wykluczają przebudowy układu torowego w rejonie stacji Warszawa Zachodnia w taki sposób, aby była możliwość przejazdu z „linii radomskiej” (linia nr 8) w kierunku Warszawy Gdańskiej (linia nr 20). Z kolei na etapie konsultacji społecznych nad Dokumentem Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)” dopisano postulat budowy łącznicy umożliwiającej przejazd z linii nr 20 na linię średnicową.