Fot. TV Tokis / youtubeParowozownia w Pruszczu Bagienicy
3 marca na stacji w Pruszczu – Bagienicy doszło do spotkania przedstawicieli lokalnych władz (reprezentantów gminy Gostycyn i sołtyski Pruszcza), przedstawicieli Stowarzyszenia na rzecz transportu publicznego w Koronowie, Chojnickiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei i regionalnego konserwatora zabytków. Był też przedstawiciel PKP SA. Celem jest uratowanie od zniszczenia unikalnej, nieźle zachowanej parowozowni.
Celem spotkania było wypracowanie porozumienia, które pozwoliłoby zachować stację w Pruszczu w należytym stanie, pomimo tego, że nie kursują przez nią obecnie pociągi pasażerskie. Utrzymywany jest sporadyczny ruch pociągów towarowych na odcinku od Tucholi do Koronowa oraz ruch drezyn uruchamianych przez Chojnickie stowarzyszenie, w porozumieniu z PKP PLK. Niegdyś z Pruszcza Bagienicy można było dojechać jeszcze do Więcborka i Terespola, co czyniło ją stacją węzłową.
Właśnie dlatego istnieje tu nieźle zachowana lokomotywownia z obrotnicą, którą stowarzyszenia zainteresowały konserwatora zabytków. Jest szansa na wpisanie całego obiektu do rejestru, jednak potrzeba do tego ustalenia wszystkich właścicieli nieruchomości (nie jest nim wyłącznie PKP SA), konieczna jest także analiza stanu budynków i infrastruktury technicznej.
Istnieją pomysły na stworzenie w Pruszczu Muzeum Dróg Kolejowych, czy uruchomienie pociągów turystycznych lub drezyn do przepięknie zlokalizowanego mostu nad Zalewem Koronowskim, skąd można by uruchamiać rejsy po rozległym zbiorniku, aż do Koronowa, gdzie też planowane jest przywrócenie kolei pasażerskiej.
Jak informuję lokalne media, dwa lata temu PKP SA wystąpiła z wnioskiem o wyburzenie starej parowozowni. W opinii pasjonatów kolei, byłoby to działanie nieodpowiedzialne. Zapytaliśmy PKP SA o bieżące stanowisko w tej sprawie.
– Wojewódzki konserwator zabytków prowadzi obecnie postępowanie w zakresie wpisania do rejestru zabytków zespołu stacji kolejowej Pruszcz-Bagienica, która jest położona na kilku nieruchomościach należących do PKP SA, i która obejmuje m.in. byłą parowozownię, zabudowania stacji, a także aleję dojazdową. Procedura wpisu do rejestru zabytków nie została ukończona. Do momentu jej zakończenia nie możemy prowadzić żadnych prac czy innych działań przy niniejszych obiektach, co określają jasno przepisy prawa związane z ochroną zabytków – napisał Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA.
Przedstawiciel PKP SA zaznaczył, że niezależnie od rezultatu procedury wpisy do rejestru zabytków, po jej zakończeniu, PKP SA jest otwarte na rozmowy z stowarzyszeniami miłośników kolei czy samorządem lokalnym w sprawie wynajmu byłego budynku parowozowni lub też zbycia niniejszej nieruchomości na rzecz samorządu czy stowarzyszenia, oczywiście zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie.
Ciekawy materiał na temat stacji w Pruszczu zrealizowała lokalna telewizja Tokis. Można go obejrzeć poniżej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.