Prezes Przewozów Regionalnych poinformował, że w maju gotowy będzie pełny plan restrukturyzacji firmy. Powiedział też, jak wyglądać będzie proces wprowadzania do firmy Agencji Rozwoju Przemysłu jako udziałowca.
- Restrukturyzacja, którą przeprowadzamy, idzie dobrze i rokuje nadzieje. Ryzyka, z jakimi obecnie się zdarzamy są zarządzalne – powiedział Tomasz Pasikowski, prezes spółki Przewozy Regionalne, podczas wczorajszego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.
- Coraz więcej marszałków zgadza się na warunki oddłużenia spółki, jakie zaproponowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Mamy nadzieję, że w marcu rozpoczniemy debatę z marszałkami o tym, w jaki sposób ma wyglądać sytuacja właścicielska naszej firmy. W maju będziemy mieli pełny plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Po uzgodnieniu z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów plan trafi do Komisji Europejskiej z wnioskiem o umożliwienie udzielenia pomocy publicznej ze strony państwa – dodaje prezes PR.
Jak powiedział prezes, jeśli tak się stanie, firma do końca roku stanie się finansowo sterowalna. Wtedy firma będzie mogła myśleć nad kierunkami swojego rozwoju. W tym kontekście miał na myśli min. przyszłość konkurencyjnych wobec pociągów TLK własnych produktów InterRegio.
W dalszej części spotkania Pasikowski stwierdził, że 2015 jest pierwszym rokiem w historii Przewozów Regionalnych, w którym już teraz zagwarantowano pokrycie strat dotacją od samorządów wojewódzkich. 95% umów z marszałkami w tym względzie jest już podpisana. Uściślił też, na prośbę posła Bogdana Rzońcy, jak wygląda proces namawiania marszałków województw do modelu restrukturyzacji zaproponowanego przez MIR.
- Na chwile obecną mamy zgodę na ten proces 58,7% naszych udziałowców, w lutym, mam nadzieję graniczącą z pewnością, będzie to 60,6%. Aby wprowadzać zmiany w spółce musimy mieć 66,6%. Chcemy do tego doprowadzić w pierwszym kwartale tego roku. Marszałków prosimy o zawarcie z nami 5-letnich umów na wykonywanie przewozów i wzajemnie się uprzedzamy co do planów odnośnie następnych lat. Model biznesowy da się zbudować na takiej naszej pracy, jaka jest potrzebna województwom - dodaje Pasikowski. To ważne szczególnie w kontekście tych województw, które powołały swoje samorządowe spółki i planuja w przyszłości ich rozwój, tak jak prawdopodobnie stanie się w województwie dolnośląskim.
O tym, że Agencja Rozwoju Przemysłu zaangażuje się w restrukturyzację spółki "Rynek Kolejowy" informował jako pierwszy. Przewozy Regionalne mają już zgody większości marszałków do uruchomienia programu restrukturyzacji. Województwa dolnośląskie, zachodniopomorskie i małopolskie są przeciwne zaproponowanemu kształtowi reformy. Ich stanowiska można poznać tutaj oraz tutaj.