Fundacja „Pro Kolej” od sześciu lat organizuje konkurs „Dworzec Roku”, który oprócz wyróżnienia najlepszych obiektów ma zwrócić uwagę na potrzeby ich użytkowników. Dlatego równolegle z typowaniem faworytów do nagród przeprowadzona jest ankieta, która pozwala zebrać opinie i oczekiwania podróżnych. W tym roku jej motywem przewodnim była kwestia obsługi pasażerów i informacji o ruchu pociągów. Ale nie zabrakło również pytań o drobne udogodnienia i wyposażenie, którego potrzebujemy na dworcach.
Sprostanie coraz większym potokom pasażerskim wymaga nie tylko odpowiedniej ilości taboru i dobrej organizacji ruchu kolejowego, ale także dostosowania do tych zadań całego systemu obsługi pasażerów. Szczególna rola w tej infrastrukturze przypada dworcom, które są pierwszym miejscem kontaktu pasażera z koleją i powinny oferować podstawowy pakiet współczesnych udogodnień.
Pytania w ankiecie dotyczyły szeroko pojętej informacji w obsłudze pasażerów i odzwierciedlały problemy sygnalizowane w mediach i w wypowiedziach osób korzystających z kolei. Realizowany na kolei program modernizacji infrastruktury, ze sztandarowym projektem, jakim jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, dezorganizuje ruch pociągów i wymusza permanentne zmiany rozkładów jazdy. A to z kolei skutkuje koniecznością dotarcia z informacją do pasażerów. Dlatego jednym z głównych pytań tegorocznej ankiety była ocena jakości i dostępności informacji dworcowej.
W porównaniu z opisywanymi w mediach problemami z komunikacją, zwłaszcza o opóźnieniach, wyniki ankiety można uznać za pozytywne. Przeszło połowa pytanych oceniła jakość i dostępność informacji na dworcach jako bardzo dobrą (27%) lub raczej dobrą (29%). Tylko niespełna jedna czwarta badanych oceniła ją negatywnie i uznała, że jest raczej zła (14%) lub zła (10%).
Równolegle uczestnicy ankiety zostali poproszeni o wskazanie preferowanych form informowania o rozkładzie jazdy i opóźnieniach pociągów. W tym przypadku można było wskazać więcej niż jedną możliwość. Dla przeszło trzech czwartych (77%) podstawowym źródłem informacji okazały się wyświetlacze na peronach i w halach dworcowych. Na kolejnym miejscu znalazł się Internet (59% wskazań), a za nim tradycyjne kanały komunikacji – czyli ogłoszenia megafonowe (52%), pracownicy (31%) oraz plakaty (23%).
Oprócz kwestii informacyjnych respondentów zapytano o usługi związane z podróżą. Odpowiedzi na pytanie o dostęp do przechowalni bagażu okazały się podzielone. Dla 6% nie była to sprawa ważna, natomiast kolejne poziomy istotności wybierało 20%, 25%, 24%. Ostatnia ćwiartka uczestników potwierdziła, że jest to bardzo ważna usługa dworcowa. Zróżnicowany charakter miały również opinie o lokalizacji stacjonarnych punktów sprzedaży biletów. 58% podróżnych wskazało, że mogą z nich skorzystać poza dworcem, a 42% wybrało tradycyjną kasę na miejscu.
Znakiem czasu okazały się natomiast odpowiedzi na kolejne pytanie – na ile istotny jest na dworcu dostęp do gniazdka lub możliwości ładowania telefonu. Tylko dla 4% był on nieistotny i tyle samo ankietowanych odpowiedziało, że raczej nieistotny. Dla 82% okazała się to natomiast kwestia ważna lub wręcz kluczowa. W podobnie jednoznaczny sposób respondenci wypowiedzieli się o możliwość zaparkowania przy dworcu roweru. Łącznie aż 79% z nich wskazało, że oczekują takiej możliwości w stopniu wysokim (25%) lub bardzo wysokim (54%). Tylko dla 7% nie był to element zwracający uwagę.
– Wyniki naszej ankiety pokazują, że nawyki i oczekiwania pasażerów stopniowo się zmieniają. Kiedyś nie wyobrażaliśmy sobie budynku bez kasy czy przechowalni bagażu, a dziś w wielu lokalizacjach trzeba szukać nowej roli dla pomieszczeń, które nie pełnią już tych funkcji – zauważa prezes Fundacji „Pro Kolej” dr Jakub Majewski. I dodaje, że – Znakiem czasu jest, że bilety coraz częściej kupujemy przez aplikację w telefonie. Za to na dworcu zdecydowanie chcielibyśmy ten telefon naładować.
IV edycję konkursu „Dworzec Roku” honorowym patronatem objęli: Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa, Fundacja Grupy PKP, Towarzystwo Urbanistów Polskich, Stowarzyszenie Architektów Polskich. Partnerami wydarzenia są: Probet-Dasag, Lagardere Travel Retail oraz PORR Polska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.