Francuski minister transportu Frédéric Cuvillier zapewnił, że pasażerowie szybciej i bardziej komfortowo będą mogli dostać się do paryskiego lotniska Charles'a de Gaulle'a (CDG). Wart 1,7 mld euro projekt powinien zostać zrealizowany w ciągu 10 lat.
- Projekt jest szczególnie istotny zarówno dla wizerunku, jak i konkurencyjności lotniska - powiedział francuski minister transportu podczas wizytacji lotniska.
CDG Express ma zapewniać połączenia na lotnisko i z powrotem w 15-minutowym takcie, z czasem podróży nieprzekraczającym 20 minut. Pociągi pojadą przede wszystkim po istniejącej linii - pomiędzy stacjami Paris Est a Villeparisis. Linia na tym odcinku zostanie gruntownie zmodernizowana. Długość modernizowanego fragmentu istniejącej trasy wyniesie 32 km. Od Villeparisis linia odgałęzi się w kierunku północnym i pobiegnie równolegle do istniejących torów, po których kursują pociągi TGV. Nowo wybudowany odcinek będzie miał długość 8 km. Stworzenie połączenia CDG Express rozważano już w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Pierwsze przetargi ruszyły jednak dopiero w roku 2007. Projekt miał zostać zakończony w roku 2014, jednak ze względu na kryzys ekonomiczny odwleczono go w czasie.
Według nowych założeń, inwestycja miałaby powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, przy udziale francuskiego zarządcy infrastruktury RFF, operatora lotniska CDG Paris Airports, a także prywatnego inwestora, który zaprojektuje, zbuduje, sfinansuje i zajmie się utrzymaniem linii. Według szacunków francuskiego rządu, około 400 mln euro na budowę linii miałoby trafić z podatku od opłat lotniskowych.
W tej chwili lotnisko jest skomunikowane z centrum Paryża linią "B" sieci RER, która dziennie oferuje 28 połączeń w każdą stronę, ze składami kursującymi co 15 minut w godzinach szczytu. Podróż zajmuje około 35 minut. Nowe połączenie pozwoli na zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów w tej relacji, z dzisiejszego poziomu 60 do 120 mln rocznie.
Najnowsze prognozy zakładają, że CDG Express ruszy w 2023 roku.