fot. Diliff - Own work, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgHala peronowa dworca Paris du Nord
Trwa przebudowa największego dworca w stolicy Francji. Inwestycja ma dostosować ogromny kompleks do wymogów współczesności, ułatwiając pasażerom poruszanie się po nim i faworyzując docierających na dworzec w inny sposób, niż samochodem. Obiekt będzie czynny przez cały czas prowadzenia prac, które jednak – wbrew planom – nie zakończą się przed przyszłoroczną olimpiadą.
Dzięki nadbudowaniu kolejnych kondygnacji oraz przesunięciu części ścian zewnętrznych powierzchnia dworca wzrośnie przeszło dwukrotnie (a lokali usługowych – pięciokrotnie). Podwyższenie budynków ma zwiększyć ich powierzchnię przy jednoczesnym zachowaniu jak największej ilości substancji zabytkowej. Wzdłuż elewacji wschodniej zostanie wybudowany nowy terminal odjazdowy o częściowo drewnianej konstrukcji. Rozdzielenie ruchu pasażerów przyjeżdżających i odjeżdżających zostanie utrzymane.
Więcej ruchomych schodów i wind
W powiększonej poczekalni liczba miejsc siedzących dla pasażerów wzrośnie o ok. stu. Ruchome schody przeznaczone do poruszania się między naziemnymi peronami kolei dalekobieżnej i regionalnej a podziemną częścią dla aglomeracyjnej RER zostaną wymienione i przebudowane tak, by usprawnić komunikację przesiadających się pasażerów i zwiększyć przepustowość. Po zakończeniu inwestycji w całym kompleksie będzie działało 105 takich urządzeń (ponad dwa razy więcej, niż obecnie), wspomaganych przez 55 wind.
Duże zamiany zaplanowano w bezpośrednim otoczeniu dworca, w tym – na Placu Napoleona III i przyległym Boulevard de Denain. Obie przestrzenie mają zacząć służyć w większym stopniu ruchowi pieszemu, a w mniejszym – samochodowemu. Część miejsc parkingowych przeznaczonych dotychczas dla samochodów stanie się parkingami rowerowymi. Projektanci przewidują też instalację paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 3200 metrów kwadratowych. Zwłaszcza na placu zwiększy się też powierzchnia zieleni.
Nad poczekalnią – park i bieżnia
Tej ostatniej przybędzie również w samym kompleksie dworcowym. W jego centrum zaprojektowano obsadzony drzewami pasaż. Na wzmocnionym dachu dworca ma zostać urządzony wręcz park o powierzchni ok. 7 tys. metrów kwadratowych z dwiema restauracjami. Przewidziano bardzo nieszablonowe rozwiązanie – urządzenie we wspomnianym parku obiektów sportowych – bieżni o długości 1 km oraz kortów do tenisa i squasha. Wraz z placówkami kulturalnymi ma to uczynić z dworca miejsce chętnie odwiedzane również przez tych mieszkańców, którzy nie wybierają się w podróż koleją.
Oprócz tego taki krok ma przyczynić się do promocji miasta, związanej z przygotowywaną na rok 2024 olimpiadą. Rosnące potoki pasażerskie od dawna skłaniały SNCF do poszukiwania rozwiązań w większym stopniu integrujących dworzec z miastem, jednak dopiero decyzja o organizowaniu igrzysk doprowadziła do konkretyzacji planów i przyspieszenia przygotowań. W roku 2019 wydane już pozwolenie na prace budowlane zostało jednak zablokowane, co przyczyniło się do przesunięcia terminu (początkowo dworzec miał zostać otwarty po przebudowie już pod koniec bieżącego roku).
Najważniejszy w Paryżu, największy w kraju
Nazwa Gare du Nord pochodzi od położenia stacji na północy miasta. Od chwili powstania w roku 1846 stacja ma charakter czołowy – jedynie dobudowane później podziemne perony aglomeracyjne RER są przelotowe. Układ torowy liczy 32 tory z krawędziami peronowymi (z podziemnymi włącznie). Większość spośród 16 peronów ma charakter wyspowy. Dzielą się one na część międzynarodową (w tym osobna dla pociągów Eurostar na Wyspy Brytyjskie), dalekobieżną, regionalną, podmiejską oraz wspomnianą RER. Obiekt liczy aż pięć kondygnacji, w tym trzy podziemne.
Dziś główne kierunki rozpoczynających tu trasę pociągów międzynarodowych to Londyn, Bruksela, Berlin i Amsterdam, a krajowych dalekobieżnych – Lille, Valenciennes, Calais i Dunkierka. Z dworca odjeżdżają trzy linie RER (w tym jedna – z formalnie oddzielnej stacji Magenta). Od początku ubiegłego stulecia Gare du Nord ma połączenie z siecią paryskiego metra. Dworzec jest największym pod względem liczby pasażerów tego typu obiektem we Francji (od 180 mln do 220 mln – według różnych źródeł – podróżnych rocznie to wynik wyższy nawet od pobliskiego Gare de l'Est) i jednym z największych w Europie. Po zakończeniu przebudowy również pod względem powierzchni stacja ma zająć pierwsze miejsce na kontynencie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.