Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Paryż: Gare du Nord w przebudowie. Na dachu będzie park i... bieżnia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
14-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Paryż: Gare du Nord w przebudowie. Na dachu będzie park i... bieżnia
fot. Diliff - Own work, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgHala peronowa dworca Paris du Nord
Trwa przebudowa największego dworca w stolicy Francji. Inwestycja ma dostosować ogromny kompleks do wymogów współczesności, ułatwiając pasażerom poruszanie się po nim i faworyzując docierających na dworzec w inny sposób, niż samochodem. Obiekt będzie czynny przez cały czas prowadzenia prac, które jednak – wbrew planom – nie zakończą się przed przyszłoroczną olimpiadą.

Dzięki nadbudowaniu kolejnych kondygnacji oraz przesunięciu części ścian zewnętrznych powierzchnia dworca wzrośnie przeszło dwukrotnie (a lokali usługowych – pięciokrotnie). Podwyższenie budynków ma zwiększyć ich powierzchnię przy jednoczesnym zachowaniu jak największej ilości substancji zabytkowej. Wzdłuż elewacji wschodniej zostanie wybudowany nowy terminal odjazdowy o częściowo drewnianej konstrukcji. Rozdzielenie ruchu pasażerów przyjeżdżających i odjeżdżających zostanie utrzymane.

Więcej ruchomych schodów i wind

W powiększonej poczekalni liczba miejsc siedzących dla pasażerów wzrośnie o ok. stu. Ruchome schody przeznaczone do poruszania się między naziemnymi peronami kolei dalekobieżnej i regionalnej a podziemną częścią dla aglomeracyjnej RER zostaną wymienione i przebudowane tak, by usprawnić komunikację przesiadających się pasażerów i zwiększyć przepustowość. Po zakończeniu inwestycji w całym kompleksie będzie działało 105 takich urządzeń (ponad dwa razy więcej, niż obecnie), wspomaganych przez 55 wind.

Duże zamiany zaplanowano w bezpośrednim otoczeniu dworca, w tym – na Placu Napoleona III i przyległym Boulevard de Denain. Obie przestrzenie mają zacząć służyć w większym stopniu ruchowi pieszemu, a w mniejszym – samochodowemu. Część miejsc parkingowych przeznaczonych dotychczas dla samochodów stanie się parkingami rowerowymi. Projektanci przewidują też instalację paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 3200 metrów kwadratowych. Zwłaszcza na placu zwiększy się też powierzchnia zieleni.

Nad poczekalnią – park i bieżnia

Tej ostatniej przybędzie również w samym kompleksie dworcowym. W jego centrum zaprojektowano obsadzony drzewami pasaż. Na wzmocnionym dachu dworca ma zostać urządzony wręcz park o powierzchni ok. 7 tys. metrów kwadratowych z dwiema restauracjami. Przewidziano bardzo nieszablonowe rozwiązanie – urządzenie we wspomnianym parku obiektów sportowych – bieżni o długości 1 km oraz kortów do tenisa i squasha. Wraz z placówkami kulturalnymi ma to uczynić z dworca miejsce chętnie odwiedzane również przez tych mieszkańców, którzy nie wybierają się w podróż koleją.

Oprócz tego taki krok ma przyczynić się do promocji miasta, związanej z przygotowywaną na rok 2024 olimpiadą. Rosnące potoki pasażerskie od dawna skłaniały SNCF do poszukiwania rozwiązań w większym stopniu integrujących dworzec z miastem, jednak dopiero decyzja o organizowaniu igrzysk doprowadziła do konkretyzacji planów i przyspieszenia przygotowań. W roku 2019 wydane już pozwolenie na prace budowlane zostało jednak zablokowane, co przyczyniło się do przesunięcia terminu (początkowo dworzec miał zostać otwarty po przebudowie już pod koniec bieżącego roku).

Najważniejszy w Paryżu, największy w kraju

Nazwa Gare du Nord pochodzi od położenia stacji na północy miasta. Od chwili powstania w roku 1846 stacja ma charakter czołowy – jedynie dobudowane później podziemne perony aglomeracyjne RER są przelotowe. Układ torowy liczy 32 tory z krawędziami peronowymi (z podziemnymi włącznie). Większość spośród 16 peronów ma charakter wyspowy. Dzielą się one na część międzynarodową (w tym osobna dla pociągów Eurostar na Wyspy Brytyjskie), dalekobieżną, regionalną, podmiejską oraz wspomnianą RER. Obiekt liczy aż pięć kondygnacji, w tym trzy podziemne.

Dziś główne kierunki rozpoczynających tu trasę pociągów międzynarodowych to Londyn, Bruksela, Berlin i Amsterdam, a krajowych dalekobieżnych – Lille, Valenciennes, Calais i Dunkierka. Z dworca odjeżdżają trzy linie RER (w tym jedna – z formalnie oddzielnej stacji Magenta). Od początku ubiegłego stulecia Gare du Nord ma połączenie z siecią paryskiego metra. Dworzec jest największym pod względem liczby pasażerów tego typu obiektem we Francji (od 180 mln do 220 mln – według różnych źródeł – podróżnych rocznie to wynik wyższy nawet od pobliskiego Gare de l'Est) i jednym z największych w Europie. Po zakończeniu przebudowy również pod względem powierzchni stacja ma zająć pierwsze miejsce na kontynencie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rail Baltica: Wiecha na budowie stacji Ryga Centralna

Infrastruktura

Rail Baltica: Wiecha na budowie stacji Ryga Centralna

Witold Urbanowicz 06 marca 2024

Kolejne dwa lubuskie dworce otwarte dla podróżnych [zdjęcia]

Infrastruktura

Bytom: Hala peronowa pięknieje

Infrastruktura

Bytom: Hala peronowa pięknieje

inf. pras. UM Bytom 01 lutego 2024

Dwa dworce i tunel. Ambitne plany w Grajewie

Zintegrowany transport

Dwa dworce i tunel. Ambitne plany w Grajewie

Jakub Madrjas 01 lutego 2024

Dwa dworce w Pionkach otwarte dla podróżnych

Infrastruktura

Dwa dworce w Pionkach otwarte dla podróżnych

inf. pras. PKP S.A. 12 stycznia 2024

Zobacz również:

Rail Baltica: Wiecha na budowie stacji Ryga Centralna

Infrastruktura

Rail Baltica: Wiecha na budowie stacji Ryga Centralna

Witold Urbanowicz 06 marca 2024

Kolejne dwa lubuskie dworce otwarte dla podróżnych [zdjęcia]

Infrastruktura

Bytom: Hala peronowa pięknieje

Infrastruktura

Bytom: Hala peronowa pięknieje

inf. pras. UM Bytom 01 lutego 2024

Dwa dworce i tunel. Ambitne plany w Grajewie

Zintegrowany transport

Dwa dworce i tunel. Ambitne plany w Grajewie

Jakub Madrjas 01 lutego 2024

Dwa dworce w Pionkach otwarte dla podróżnych

Infrastruktura

Dwa dworce w Pionkach otwarte dla podróżnych

inf. pras. PKP S.A. 12 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5