Nie wcześniej niż w marcu 2027 r. zostanie otwarta linia kolejowa na paryskie lotnisko Charles de Gaulle. W związku z kolejnym opóźnieniem inwestycji operator mający obsługiwać połączenie otrzyma odszkodowanie z budżetu państwa.
To kolejne przełożenie terminu oddania linii do użytku. Początkowo planowano jej uruchomienie
w roku 2023. Potem mówiono o
końcu listopada roku 2025.
Ma być szybko, ale drogo
Lotnisko CDG ma już połączenie kolejowe: można tu dotrzeć linią paryskiej kolei podmiejskiej RER B (drugą najbardziej obciążoną tego typu trasą w Europie). CDG Express to rozwiązanie mające w założeniu odciążyć RER B od pasażerów lotniskowych, zwalniając miejsce w jej pociągach dla mieszkańców aglomeracji paryskiej dojeżdżających do pracy. Również zatłoczone drogi prowadzące na lotnisko mają zostać dzięki temu odkorkowane. Na stacji przy lotnisku zatrzymują się także pociągi TGV (Air France i SNCF oferują wspólne bilety).
CDG Express ma połączyć stację Paris Est i oddalone od niej o ok. 32 km lotnisko Charles-de-Gaulle. Dzięki brakowi przystanków pośrednich czas przejazdu ma wynosić zaledwie 20 minut. Pociągi mają kursować od 5 rano do północy co 15 minut. Pasażerów może jednak zniechęcać przewidywana bardzo wysoka cena biletu – 24 euro.
Odszkodowanie dla przyszłego przewoźnika
Inwestycja była planowana od lat 90. ubiegłego wieku, jednak z wielu powodów prace przygotowawcze przebiegały bardzo powoli, a w latach 2011-2014 były całkowicie zamrożone. Dopiero w 2019 r. rozpoczęły się prace budowlane, wkrótce jednak uległy one zawieszeniu – powodem była pandemia COVID-19 oraz toczony do 2022 r. przed sądami różnych szczebli spór prawny.
Przewoźnikiem ma być zawiązana przez Keolis i paryski RATP spółka Hello Paris. Zamówiła ona tabor do obsługi ekspresu lotniskowego: sześć czteroczłonowych i siedem sześcioczłonowych EZT Coradia Liner produkcji Alstomu (po przejęciu Bombardier Transportation zamówienie, wraz z prawami do produkcji rodziny Coradia, przejął CAF). Zawarty z Hello Paris kontrakt obejmował pięcioletni okres przygotowawczy i 15 lat obsługi linii (do 2038 r.). Niedotrzymanie terminu oddania linii do użytku wiąże się więc z rekompensatą dla operatora. Kwota przyznana mu przez francuski rząd to 30,2 mln euro.
Lotniskowa stacja prawie gotowa
Infrastruktura CDG Express ma składać się częściowo z nowych linii (8 km), a częściowo – ze zmodernizowanych do prędkości 140 km/h istniejących. Końcowy odcinek ma mieścić się w tunelu pod pasami startowymi lotniska. Pociągi będą kończyły bieg na stacji czołowej przylegającej do obecnej stacji TGV (obiekt jest już niemal gotowy – trwa rozwieszanie na nim sieci trakcyjnej). Całości dopełni modernizacja części stacji Paris Est, a także wspomnianej RER B.
Lotnisko imienia gen. Charlesa de Gaulle'a to największy port lotniczy we Francji i drugi co do wielkości w Europie. W tym roku przypadła
50. rocznica jego uruchomienia. Mające 4 pasy startowe i 9 terminali lotnisko jest główną bazą Air France, które obsługują na nim średnio 100 tysięcy klientów, realizując 650 lotów. To wielkość równa przewozom wszystkich pozostałych przewoźników obsługujących lotnisko razem wziętych. Roczna przepustowość CDG to 80 mln pasażerów.