W 1928 r. Biuro Konstrukcyjne Warszawskiej Spółki Akcyjnej Budowy Parowozów opracowało parowóz wąskotorowy z tendrem na tor o szerokości 750 mm, nadając mu nazwę typu Wilno. Był przeznaczony do eksploatacji na kolejach wąskotorowych znajdujących się na wschodnich kresach Polski. Wykonany prototyp tego parowozu w 1929 r. zakupiło Ministerstwo Komunikacji i po wielu próbnych jazdach na sieci Kujawskich Kolei Wąskotorowych zamówiło 20 sztuk tych maszyn.
Parowozy przydzielono do eksploatacji w DOKP Warszawa, Radom i Wilno, która wypadła bardzo dobrze, a wszystkie maszyny na PKP oznakowano serią Wp29. Z chwilą wybuchu II wojny światowej parowozy te znajdowały się na sieci kolei kujawskich, na kolejach DOKP Radom i DOKP Wilno, a po zakończeniu kampanii wrześniowej 11 parowozów znalazło pod okupacją sowiecką. Spośród tych ostatnich Niemcy w 1941 r. zdobyli jeden parowóz znajdujący się w warsztatach kolei antonowickiej. Na przełomie lat 1944/1945, kiedy linia frontu stanęła nad Wisłą, Niemcy ewakuowali te parowozy na zachód. Jednak po zakończeniu wojny PKP odzyskały tylko 11 parowozów, którym nadano nową serię Px29. 10 parowozów, które były na terenie ZSRR, nigdy nie powróciło na koleje macierzyste. Parowozy, które powróciły po wojnie do macierzy, należało wyremontować, gdyż wskutek przejścia frontu były w bardzo złym stanie technicznym.
Parowozy Px29 w okresie od 1947 do lat 70. XX w. były eksploatowane na PKP, dopóki nie zostały zastąpione nowymi parowozami (Px48 i Px49) oraz ciężkimi lokomotywami spalinowymi Lxd2 importowanymi z Rumunii. Ostatnie dwa parowozy Px29 – 1704 i 1708, trafiły do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, gdzie Px29 – 1704 do 2011 r. był parowozem czynnym i prowadził pociągi turystyczne z Sochaczewa do Wilcza Tułowskiego na granicy Kampinoskiego Parku Narodowego.
Dane techniczne parowozu Px29
Typ fabryczny: Wilno
Typ konstrukcyjny: Dh2
Szerokość toru: 750 mm
Średnica cylindrów: 320 mm
Skok tłoka: 360 mm
Średnica kół: 750 mm
Rozstaw osi sztywnych: 1900 mm
Rozstaw osi skrajnych: 2900 mm
Masa własna parowozu: 19,7 t
Masa w stanie służbowym: 21,8 t
Moc: 180 KM
Siła pociągowa: 3835 kg
Prędkość konstrukcyjna: 35 km/h
Najmniejszy promień łuku: R=35 m
Powierzchnia ogrzewalna kotła: 38,6 m2
Powierzchnia przegrzewacza pary: 12,8 m2
Powierzchnia rusztu: 1,08 m2
Ciśnienie pary w kotle: 13 kg/cm2
Dane techniczne tendra Pt6x29
Ilość osi: 4
Średnica kół: 600 mm
Rozstaw osi skrajnych: 2350 mm
Zapas wody: 6 m3
Zapas węgla: 4 t
Masa tendra próżnego: 8,7 t
Masa tendra w stanie służbowym: 18,7 t