Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Parowóz wąskotorowy serii Px29-1704

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Muzeum Kolejnictwa

Podziel się ze znajomymi:

Parowóz został zbudowany w 1929 roku przez Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów w Warszawie i oznakowany nr. fabrycznym 184, z kotłem z tej samej wytwórni z numerem fabrycznym 209. Po zakupieniu przez Ministerstwo Komunikacji został skierowany do pracy na Kujawskie Koleje Dojazdowe, gdzie otrzymał oznaczenie PKP Wp 29-904, a tender 6D29-904. Ponieważ parowóz ten miał być przeznaczony do pracy na kolejach wąskotorowych wschodniej Polski, nadano mu nazwę typu „Wilno”.

Do połowy 1930 roku wyprodukowano jeszcze 20 parowozów tego typu zgodnie z zamówieniem Ministerstwa Komunikacji. Po zakończeniu II wojny światowej na terenie polski pozostało 11 tych maszyn, które do 1947 roku zostały wyremontowane i skierowane do służby na różnych kolejach wąskotorowych PKP. W 1945 roku cały tabor na kolejach wąskotorowych PKP otrzymał całkowicie nowe serie i numery inwentarzowe. Parowóz otrzymał oznaczenie Px29-1704, a tender Ptx29-1704. W roku 1950, z Kujawskich Kolei Dojazdowych został przekazany do DOKP Lublin, gdzie pracował w następujących lokomotywowniach: rok 1950 - Charsznica, 1951-1959 – Gozdów, 1960-1967 – Werbkowice, 1967-1970 – Przeworsk, 1970-1971 – Zwierzyniec od 1971 – Werbkowice. W dniu 19.10.1982 roku został przekazany do Muzeum Kolejnictwa. W 1983 toku skierowało parowóz do naprawy głównej w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Nowym Sączu. Po tej naprawie parowóz Px29-1704 pozostawał w służbie na Sochaczewskiej Kolei Muzealnej. W latach 1993 i 2005 przeprowadzone zostały naprawy główne oraz rewizje wewnętrzne kotła w zakładach naprawczych w Pile i parowóz jako jedyny czynny z tej serii nadal pracuje w Oddziale Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Parowóz Px29-1704 często gościł na planie filmowym, w roku 1982 występował w serialu telewizyjnym „ Alternatywy 4”, oraz anonimowo w wielu filmach dokumentalnych. Po naprawie głównej w 2005 roku podczas jazdy próbnej był prowadzony, pod nadzorem maszynisty, przez Marszałka Województwa Mazowieckiego Pana Adama Struzika.

Budowa

Parowóz ma zabudowany kocioł płomienicowo-płomieniówkowy z dwukomorowym przegrzewaczem pary Schmidta o 16 elementach grzewczych. Tył kotła czyli stojak opiera się na ślizgach zaś przód kotła / dymnica / jest zamocowany sztywno do staliwnego dźwigara poddymnicowego. Kocioł wyposażono w zawory bezpieczeństwa Pop-Coale, wodowskaz rurkowy, krany probiercze, manometr ciśnienia pary, centralną odbiornicę pary i turbinowy odiskiernik na kominie. Do zasilania kotła w wodę zastosowano dwa inżektory ssąco-tłoczące Friedmanna. Podczas późniejszej eksploatacji lewy inżektor wymieniono na inżektor Strubego o wydajności 120l na minutę.

Ostoja parowozu belkowa o grubości belek 60 mm, odsprężynowana odgórnie z czterema punktami podparcia sposobem kombinowanym. Silniki parowe ustawione horyzontalnie z wewnętrznym wlotem pary, napędzają trzecią oś napędną, a do ich smarowania zastosowano smarotłocznię Friedmanna.

Mechanizm parorozdzielczy Heusingera z nawrotnicą śrubową, odbiera napęd od przeciwkorby i wahacza. Parowóz jako pierwszy polskiej budowy został wyposażony w sprężarkę powietrzną i układ hamulca powietrznego zespolonego i dodatkowego. Oprócz hamulca zespolonego powietrznego Westinghousea, tender parowozu posiada hamulec ręczny dźwigniowy. Na belkach czołowych parowozu i tendra oprócz centralnych zderzaków ze sprzęgami orczykowymi, znajdują się łączniki elastyczne hamulcowego przewodu głównego. Parowóz wyposażony jest w piasecznicę, oraz turbozespół elektryczny o napięciu 24V do oświetlenia parowozu.

Czteroosiowy tender parowozu oparty jest na dwóch wózkach Diamonta i posiada kadź wodną o pojemności 6,0 m3 wody i skrzynię węglową na 4,0 t wegla. Tender z parowozem połączony jest na stałe łącznikiem oraz dwoma łącznikami pomocniczymi, cały sprzęg jest odsprężynowany resorem płaskim.


Dane techniczne parowozu wąskotorowego Px 29 – 1704

1. Szerokość  toru - 750 mm
2. Średnica cylindrów - 320 mm
3. Skok tłoka - 360 mm
4. Średnica kół napędnych - 750 mm
5. Rozstaw osi skrajnych - 2900 mm
6. Moc parowozu - 180 KM
7. Siła pociągowa - 3835 kG
8. Prędkość maksymalna - 35 km/ h
9. Najmniejszy promień łuku - 35 m
10. Masa parowozu próżnego              19,7 t
11. Masa służbowa parowozu    21,8 t
12. Nacisk na oś       4,92 t
13. Powierzchnia ogrzewalna kotła  38,6 m2
14. Powierzchnia przegrzewacza pary  12,8 m2
15. Powierzchnia rusztu    1,08 m2
16. Ciśnienie pary w kotle   13 kG/cm2
17. Typ parowozu konstrukcyjny Dh2, fabryczny „ Wilno”

Dane techniczne tendra Ptx 29 – 1704

1. Liczba osi - 4
2. Średnica kół - 600 mm
3. Rozstaw osi wózków - 1150 mm
4. Rozstaw sworzni skrętnych - 2350 mm
5. Zapas wody - 6,0 m3
6. Zapas węgla - 4,0 t
7. Masa tendra w stanie próżnym - 8,7 t
8. Masa służbowa tendra - 18,7 t
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sochaczew: Muzeum prezentuje największą makietę w Polsce [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Sochaczew: Muzeum prezentuje największą makietę w Polsce [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 14 stycznia 2024

Zobacz również:

Sochaczew: Muzeum prezentuje największą makietę w Polsce [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Sochaczew: Muzeum prezentuje największą makietę w Polsce [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 14 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5